Zespół będzie dobrze współdziałał, jeśli będzie sobie ufał i jeśli osoba zarządzająca nim będzie hołdowała kilku podstawowym zasadom.
1) Chwal przy wszystkich – to podbudowuje zespół, nagradza grupę, a nie jednostki. To jasne, że trochę zazdrościmy osobom chwalonym, ale wiemy, że oni pracują na sukces całej grupy i jeśli faktyczne zasłużyli na pochwałę, nikt nie będzie miał pretensji.
2) Nie krytykuj przy wszystkich – to spowoduje, że w grupie będą lepsi i gorsi, a to nie wpływa dobrze na zaufanie. Nie lubimy ludzi, którzy są świadkami naszych porażek i upokorzeń.
3) Wymagaj rzeczy osiągalnych – jeśli postawisz nierealne żądania zespół straci motywację do pracy i zaufanie do zarządzającego. Skoro szef nie potrafi ocenić właściwie postawionego przez siebie celu i nie widzi, że jest niewykonalny, nie będzie potrafił właściwie ocenić wyników pracy.
4) Interesuj się pracą podwładnych – merytoryczna rozmowa na temat wykonywanego zadania pokazuje, że szef zna temat i skalę trudności zadania. Potrafi doradzić i właściwie ocenić wyniki. To bardzo podbudowuje zaufanie do zarządzającego. Z drugiej strony, szef nie musi znać się na każdej pracy, którą wykonuje podwładny. W takiej sytuacji powinien wykazać zainteresowanie, czyli po prostu pytać, aby zrozumieć ewentualne trudności i móc później ocenić wykonanie.
5) Nie udawaj, bądź szczery – szefowie, którzy nie znają się na jakimś zagadnieniu często udają ekspertów i próbują rozmawiać o nieistotnych szczegółach, aby tylko nie wyjść na laika. Niestety bardzo wiele traci na takim udawaniu. Fałsz, brak kompetencji i nieznajomość tematu zawsze wyjdzie przy rozmowie. Taki szef nie wzbudzi zaufania. Nie tylko nie ogarnia całości zadań zespołu, ale na dodatek nie zdaje sobie z tego sprawy.
6) Bądź człowiekiem – najłatwiej wzbudzić zaufanie pokazując drobne słabości niezwiązane z pracą. Nikt nie lubi ideałów, bo w ich obecności czujemy się niedoskonali, po prostu gorsi. Szef – człowiek wzbudzi zaufanie i sympatię.
7) Daj odrobinę wolności – każdej firmie dobrze zrobi odrobina chaosu. Nic się nie stanie, jeśli sprawy nie potoczą się kropka w kropkę tak, jak zostały zaplanowane. Czasem wręcz ta odrobina chaosu powoduje powstawanie doskonałych, nowych rozwiązań. Jednak, aby to miało miejsce trzeba podwładnym dać trochę wolności, zaufać im i pokazać, że się im ufa. Pracownicy chcąc zasłużyć na otrzymane zaufanie będą bardzo starać, a gdy zadania zostaną dobrze zrealizowane, zaufają osądom swojego szefa. Nie bój się więc delegować zadań.
8) Nie przerzucaj odpowiedzialności na pracowników – nie zdobędziesz ani zaufania, ani szacunku swoich ludzi, jeśli będziesz obarczał ich swoimi zadaniami i odpowiedzialnością, która powinna ciążyć na szefie.
9) Bądź sprawiedliwy – zanim wydasz decyzję, rozsądzisz jakiś spór firmowy – zastanów się, postaw się w sytuacji pracownika i spróbuj wczuć się w jego pracę. Łatwo jest oskarżać, łatwo jest rozsądzać, ale nie jest łatwo być przy tym sprawiedliwym.
Macie zaufanie do swoich przełożonych? Wypowiadajcie się w komentarzach.