Zabezpiecz pierwsze miesiące po utracie pracy

Osoba po ukończeniu 50 roku życia która utraci zatrudnienie ma prawo do zarejestrowania się w urzędzie pracy jako bezrobotny i poboru zasiłku przez okres roku.

Daje to niewielkie ale pewne zabezpieczenie na okres poszukiwania pracy. W urzędzie pracy warto ponadto rozejrzeć się za różnego rodzaju kursami i szkoleniami w ramach których można nabyć nowe, atrakcyjne dla pracodawców umiejętności i kompetencje. Mimo iż urząd pracy powinien przedstawić nam oferty pracy nie warto siedzieć z założonymi rękami, a próbować znaleźć zatrudnienie na własną rękę. Skutecznymi kanałami mogą okazać się:

– ogłoszenia w prasie;

– internet;

– wywiad wśród znajomych;

– wykorzystanie dawnych kontaktów zawodowych.

Przygotuj profesjonalne CV

Eksperci HR wskazują na to iż osoby starsze mają często problem z przygotowaniem profesjonalnego CV gdyż od wielu lat nie musiały tego robić i nie znają obecnie obowiązujących standardów. Tak więc na przygotowanie życiorysu warto poświęcić trochę czasu, skorzystać z porad doświadczonych znajomych czy członków rodziny lub gotowych poradników które można odnaleźć w Internecie. Oto kilka wskazówek na co zwrócić uwagę pisząc CV:

– warto skupić się na posiadanej wiedzy, umiejętnościach oraz doświadczeniu zawodowym i życiowym. Te cechy bowiem stanowią największy atut starszych pracowników i ich przewagę nad osobami młodymi dopiero rozpoczynającymi karierę. Opisując swoje doświadczenie zawodowe nie należy ograniczać się jedynie do wymienienia nazwy stanowiska, które przecież w różnych firmach może wiązać się z innymi obowiązkami. Warto więc w miarę wyczerpująco wypisać jakie obowiązki się wykonywało, jakie posiada się umiejętności, jaki sukcesy czy zrealizowane projekty ma się na koncie;

– największą obawą pracodawcy w stosunku do starszych pracowników jest ich brak umiejętności posługiwania się nowymi technologiami. Już samo przygotowanie życiorysu świadczyło będzie o tym czy kandydat umie poprawnie posługiwać się edytorem tekstu i pocztą elektroniczną. Już mało profesjonalne brzmienie adresu mailowego np. babusia@wp.pl może działać na niekorzyść kandydata. Sam życiorys powinien być przejrzysty i estetyczny, odpowiednio sformatowany i napisany;

– mimo to, iż warto opisać porządnie swoje mocne strony, unikać należy dłużyzny, nadmiaru niepotrzebnych informacji, nie warto np., rozpisywać się na temat bardzo odległych czasów liceum, studiów a raczej skupić się na najświeższych chronologicznie doświadczeniach;

– nie zaszkodzi przygotować kilka wersji życiorysów, na stanowiska o różnym profilu, w każdym podkreślając to co może być atrakcyjne na danym, konkretnym stanowisku.

Jak seniorów wspomaga państwo

Osoby po 50 poszukujące pracy mogą także podpowiedzieć pracodawcom, że ich zatrudnienie może wiązać się z określonymi korzyściami dla firmy. Pracodawcy którzy zatrudnią osobę starszą mogą liczyć m.in. na zwolnienie z opłacania składek na FGŚP za osoby, które osiągnęły wiek wynoszący co najmniej: 55 lat – kobiety i 60 lat – mężczyźni. Ponadto Pracodawcy oraz inne jednostki organizacyjne nie opłacają składek na FGŚP przez okres 12 miesięcy, począwszy od pierwszego miesiąca po zawarciu umowy o pracę, za osoby zatrudnione, które ukończyły 50 rok życia i w okresie 30 dni przed zatrudnieniem pozostawały w ewidencji bezrobotnych powiatowego urzędu pracy. Oprócz tego firma w razie choroby pracownika, który ukończył 50. rok życia, zapłaci tylko za 14, a nie 33 dni chorobowego. Resztę wypłaca ZUS.

Uważacie, że znalezienie pracy w Polsce po 50-siątym roku życia jest możliwe? Czekam na Wasze komentarze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here