Co musi pracodawca?

Pracodawca rozpoczynający działalność jest obowiązany, w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia tej działalności, zawiadomić na piśmie właściwego okręgowego inspektora pracy i właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. Generalna zasada zawarta w Kodeksie pracy stanowi, iż pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników, poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Co istotne, zatrudnienie w firmie specjalisty BHP, który będzie odpowiedzialny za przestrzeganie przepisów nie zwalnia pracodawcy z powyższej odpowiedzialności. Jeśli nastąpiło naruszenie przepisów lub zasad bhp, pracodawca nie może uwolnić się od winy twierdząc, że winę za to ponosi osoba trzecia. Przepisy K.p wyszczególniają kilka najważniejszych obszarów odpowiedzialności i tak w szczególności pracodawca jest obowiązany:

1) organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;

2) zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń;

3) reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy;

4) zapewnić rozwój spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym uwzględniającej zagadnienia techniczne, organizację pracy, warunki pracy, stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy;

5) uwzględniać ochronę zdrowia młodocianych, pracownic w ciąży lub karmiących dziecko piersią oraz pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań profilaktycznych;

6) zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy;

7) zapewniać wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy;

Przepisy szczegółowe zawarte w Kodeksie pracy, ale także rozporządzeniach uszczegóławia ją dodatkowo obowiązki pracodawcy, w szczególności w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych takich jak nagłe wypadki czy wystąpienie zagrożenia życia lub zdrowia pracowników. Jako że pracodawca odpowiada za osoby przebywające na terenie przedsiębiorstwa, nie tylko będące pracownikami ale również wykonujące pracę na innej podstawi np. umowy zlecenia lub własnej działalności, ma on prawo do wymagania od świadczącego pracę podporządkowania się jego poleceniom w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Obowiązki pracownika

Pracodawca nie będzie miał możliwości zapewnienia właściwych standardów BHP w zakładzie pracy bez współdziałania pracowników, dlatego ważne jest uświadomienie im jakie mają oni obowiązki związane z bezpieczeństwem i higieną i jak ważne jest ich przestrzeganie. Zgodnie z art. 211 pracownik jest zobowiązany:

1) znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym;

2) wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych;

3) dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy;

4) stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem;

5) poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich;

6) niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie;

7) współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;

Za nieprzestrzeganie powyższych zasad pracodawca ma prawo nałożyć na pracownika karę porządkową lub karę pieniężną.

Spotkaliście się kiedyś z sytuacją, w której pracodawca nie respektowałby przepisów BHP? Jaka była Wasza reakcja? Podzielcie się swoimi doświadczeniami w komentarzach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here