W prasie i Internecie można znaleźć wiele ofert pracy dla przedstawicieli handlowych, najczęściej pożądane kompetencje na tym stanowisku to m.in.: doświadczenie handlowe, gotowość do częstych wyjazdów, czynne prawo jazdy oraz otwartość i umiejętność nawiązywania i podtrzymywania dobrych kontaktów z klientami. Zatrudnienie nieodpowiedniej osoby na stanowisku przedstawiciela handlowego to duża strata dla firmy – nie będzie on potrafił pozyskać nowych klientów oraz utrzymać relacji z dotychczasowymi kontrahentami, może także nadszarpnąć wizerunek firmy. Nie można zapominać również o poniesionych kosztach na szkolenia dla nowego pracownika oraz konieczności przeprowadzenia po raz drugi procesu rekrutacji. W związku z powyższymi zagrożeniami rekrutacja na powyższe stanowisko jest dość surowa i składa się najczęściej z kilku etapów z których jednak kluczowa jest rozmowa kwalifikacyjna.
Dokładny przebieg rozmowy zależeć będzie od specyfiki produktu sprzedawanego przez firmę i polityki przedsiębiorstwa, jednak rekruter na pewno będzie chciał sprawdzić jaka jest motywacja kandydata do podjęcia pracy, jego doświadczenie w sprzedaży oraz umiejętność rozwiązywania trudnych sytuacji. Oto kilka przykładów pytań które można usłyszeć na rozmowie na przedstawiciela handlowego:
Co uważa Pan/i za swój największy sukces sprzedażowy?
Jakie ma Pan/i metody postępowania z trudnymi klientami?
Czy nadal jest Pan/i zainteresowany podnoszeniem swoich umiejętności i kwalifikacji?
Jaki ma Pan pomysł na zwiększenie efektywności działań handlowych w naszej firmie?
Jakie aspekty pracy przedstawiciela handlowego są dla Pana/i najtrudniejsze i najbardziej nielubiane?
Jakie są Pana/i oczekiwania związane z pracą w naszej firmie?
Z którym klientem najprzyjemniej się panu pracowało? Dlaczego?
Co mogłoby wyprowadzić pana z równowagi?
Gdyby miał pan dobierać sobie pracowników, na co by pan stawiał?
Jak przebiegała Wasza rozmowa kwalifikacyjna? Jakie pytania Wam zadawano?