Choć nie wszyscy są przekonani co do celowości i istotności pracy psychologów w organizacjach to jednak aspekty psychologiczne wiążące się z życiem zawodowym na pewno odgrywają znaczącą rolę. Niejednokrotnie pomoc czy poradnictwo psychologiczne pomaga w rozwiązywaniu konfliktów pracowniczych, złagodzeniu stresu czy też podjęciu decyzji dalszego rozwoju zawodowego. Głównym postulatem w psychologii pracy jest dążenie do maksymalnego dopasowania oczekiwań i możliwości pracownika do oczekiwań i możliwości firmy. Jej przeciwnicy twierdzą że jest to wizja utopijna, zwolennicy natomiast podnoszą iż koszty związane z diagnozą psychologiczną są niewielkie w porównaniu z korzyściami jaki może przynieść umiejętne wykorzystanie takiej diagnozy w procesie optymalizacji działań organizacji.

Zadania psychologii pracy

– wykrywanie i zapobieganie czynnikom stresogennym w miejscu pracy;

– analiza źródeł konfliktów i zaburzeń komunikacji w organizacji i próby ich rozwiązania;

– poradnictwo zawodowe;

– pomoc w przystosowaniu do warunków pracy;

– ocena wpływu warunków pracy, takich jak oświetlenie, hałas itp. na samopoczucie pracowników;

– pomoc w eliminacji chorób zawodowych i wypadków przy pracy;

– pomoc w procesach rekrutacyjnych, przygotowywanie testów psychologicznych, tworzenie profili kandydatów.

Czym jest psychiczny koszt pracy

Psychiczny koszt pracy to pojęcie w psychologii pracy rozumiane jako ilość energii psychicznej, jaką wydatkuje pracownik, w czasie wykonywania powierzonych mu w ramach pracy zadań. Na wielkość psychicznego kosztu pracy składają się takie czynniki jak: zachowania wynikające z obowiązków pracowniczych, własne motywacje pracowników, interakcje z współpracownikami i przełożonymi, atmofera w środowsiku biurowym. Zbyt duży koszt psychologiczny pracy może negatywnie odbijać się na życiu prywatnym oraz zdrowiu pracowników.

Czy informacje zawarte w tekście okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here