W języku ekonomicznym konsument, to osoba nabywająca od przedsiębiorcy towar lub usługę. I właśnie konsumenta jako takiego swoimi przepisami prawa obejmuje szereg ustaw i przepisów, takich jak choćby Kodeks Cywilny. Zatem jeżeli konsument jest niezadowolony z zakupionego towaru lub wykonanej usługi może żądać od sprzedawcy nieodpłatnej naprawy lub wymiany na nowy. Jednak jeżeli te żądania konsumenta nie są możliwe do spełnienia ma on prawo domagać się od sprzedawcy obniżenia ceny lub też zdecydować o odstąpieniu od umowy.
Wyżej wymieniony przykład to tylko jeden najbardziej ogólny przypadek charakteryzujący w jaki sposób swoje prawa może wykorzystywać w określonych przypadkach konsument. W praktyce jest ich bowiem dużo dużo więcej. W kwestii prób oszukania bądź wykorzystania niewiedzy klienta prym wiodą duże supermarkety, gdzie tego rodzaju zachowania i działania są wręcz nagminne. Należy do nich m.in. różnego rodzaju manipulacje ceną, umieszczoną na produkcie bądź taką, która jest niewidoczna, a zaskakuje nas dopiero przy kasie. Co robić w takiej sytuacji? Przede wszystkim każdy z nas powinien wiedzieć, że cena musi być na każdym towarze znajdującym się w sklepie i w oknie wystawowym, jeżeli mamy do czynienia z restauracjami, barami czy pubami, cennik powinien być umieszczony przy wejściu do nich.
Do innych z podstawowych praw konsumenta należy możliwość odstąpienia od umowy, którego czas w zależności od miejsca i sposobu jej zawarcia wynosi do 10 dni, jeżeli umowa zawarta została przez Internet lub telefon, jeżeli zawarto ją poza lokalem przedsiębiorstwa oraz jeżeli dotyczy ona kredytu konsumenckiego. Natomiast okres odstąpienia umowy wydłuża się do 30 dni jeżeli dotyczy umowy ubezpieczeniowej zawartej na okres dłuższy niż 6 miesięcy.
Do innych ważnych praw konsumenta, o których bardzo często zapominamy lub nie mamy świadomości o ich istnieniu, należy prawo do uczciwej reklamy, która umyślnie nie wprowadza Klienta w błąd poprzez użycie sugestii lub wywołanie u Klienta mylnych przeświadczeń. Dlatego też prawa konsumenta obejmują również obszar reklamy, a w szczególności reklamy wprowadzającej w błąd, dotyczy to każdego aspektu, który może mieć wpływ na zachowanie konsumenta. Dlatego też nie może zawierać ona nieuczciwych i nieprawdziwych informacji dotyczących handlowca, konkretnych cech towaru lub usługi oraz jego ceny. Każdy z nas ma bowiem prawo wyboru, a nie może on być kierowany przez udzielanie nam nieuczciwych i mijających się z prawdą informacji.
Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.