Sprzedaż mieszkania spółdzielczego

Chcemy sprzedać mieszkanie spółdzielcze i zastanawiamy się, czy możemy to zrobić? Co na to spółdzielnia? O czym musimy pamiętać? Jakie dokumenty są niezbędne do przeprowadzenia transakcji?

Co na to spółdzielnia?

Nie musimy się martwić o zgodę spółdzielni, gdyż ta nie jest wymagana. Dotyczy to różnych sytuacji, a więc lokalu spółdzielczego własnościowego, jak i mieszkania własnościowego. Co prawda, ta instytucja jest prawnym właścicielem gruntu pod nieruchomością, ale to do właściciela należy wyłączne prawo do decydowania o lokalu. W praktyce więc wystarczy, że notariusz dostarczy odpis aktu notarialnego do wiadomości spółdzielni, co powoduje dalsze działania, podczas których spółdzielnia i nabywca – już bez udziału poprzedniego właściciela – współpracują, aby transakcja doszła do skutku. 

Sprzedajesz mieszkanie spółdzielcze? Przeczytaj: https://sonarhome.pl/lp/sprzedaz-mieszkania-spoldzielczego-i-spoldzielczego-wlasnosciowego

https://sonarhome.pl/

Jest tu jednak pewien wyjątek – dotyczy uruchomienia w nabywanym lokalu działalności gospodarczej. Jeśli kupujący ma taki plan, będzie musiał liczyć na aprobatę spółdzielni. Najlepiej przed sprzedażą wybrać się z kupującym do spółdzielni, by ustalić wszystkie najważniejsze warunki. Oszczędzi to wiele stresu i rozczarowań w przyszłości. 

Od czego zacząć? Sprawdźmy księgę wieczystą

Czy nasze mieszkanie posiada księgę wieczystą? Jeśli tak, powinniśmy dokonać jej odpisu. Znajdziemy w niej podstawowe informacje o stanie prawnym nieruchomości oraz jej lokalizacji. Widnieją tu też dane zbywającego lokal. Odpis może być papierowy lub NKW (e-KW). Po ten pierwszy powinniśmy zgłosić się do właściwego dla lokalizacji mieszkania Sądu Rejonowego. Jeśli dla danej nieruchomości prowadzona jest e-KW, uzyskamy ją w każdym sądzie posiadającym księgi wieczyste w systemie informatycznym.

Jak staliśmy się właścicielami nieruchomości?

Kolejnym dokumentem, który musimy posiadać podczas sprzedaży mieszkania, jest dokument potwierdzający podstawę jego nabycia, czyli akt notarialny umowy sprzedaży, darowizny lub zamiany. Są oczywiście inne możliwości, na przykład otrzymaliśmy lokal w postępowaniu spadkowym. W tej sytuacji powinniśmy przygotować dokument potwierdzający dziedziczenie nieruchomości. 

Jakie zaświadczenia powinniśmy przygotować?

  • Musimy potwierdzić, że jesteśmy członkiem spółdzielni, mając spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu;
  • Obowiązkowe jest też aktualne zaświadczenie o niezaleganiu z opłatami na rzecz spółdzielni mieszkaniowej;
  • Koniecznie musimy też potwierdzić, że w mieszkaniu nie ma zameldowanych innych lokatorów. A jeśli byli, musimy dostarczyć zaświadczenie o tym, że już nie mają żadnych praw do przebywania pod danym adresem;
  • Oczywiście, podczas podpisywania umowy musimy dysponować dokumentem potwierdzającym tożsamość – dowodem osobistym bądź paszportem. Niezbędny będzie też numer NIP. 

Jak więc widzimy, nie ma przeszkód, by sprzedać mieszkanie spółdzielcze. Powinniśmy jednak odpowiednio się przygotować do tej transakcji, by w jej trakcie nie doszło do żadnych nieporozumień. Im lepiej nam to pójdzie, tym szybciej uda nam się zbyć nieruchomość. Warto wcześniej skompletować wszelkie najważniejsze dokumenty, aby potencjalny kupujący wiedział jak najwięcej o stanie prawnym lokalu. Nieścisłości działają na naszą niekorzyść, więc nie dopuszczajmy do sytuacji, w której nabywca może się zrazić, a konsekwencji zrezygnować z chęci kupna. 

Przeczytaj również: https://www.mieszkania.xyz/sprzedajesz-mieszkanie-oto-7-krokow-ktore-musisz-wykonac/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here