Ciąża Brak apetytu w ciąży – czy stanowi powód do...

Brak apetytu w ciąży – czy stanowi powód do niepokoju?

-

Większość kobiet spodziewających się dziecka zmaga się z nieposkromioną chęcią jedzenia. Tymczasem niektóre panie uskarżają się na brak apetytu w ciąży. Kiedy zmniejszone uczucie głodu powinno być powodem do niepokoju? W jaki sposób przeciwdziałać takiemu zjawisku? Wyjaśniamy.

Zdrowe odżywianie i dostarczanie organizmowi dodatkowej porcji kalorii – szczególnie po I trymestrze ciąży – odgrywa kluczową rolę. Energia oraz cenne składniki odżywcze z pożywienia są potrzebne do rozwoju płodu. Dlatego brak apetytu w ciąży może martwić wiele kobiet. Czasami jednak nie ma ku temu żadnych powodów.

Nudności i wymioty – przyczyny braku apetytu

W pierwszym trymestrze ciąży większość kobiet zmaga się z nudnościami, wymiotami oraz nadwrażliwością na niektóre zapachy. Są to czynniki wpływające na zmniejszony apetyt, które wynikają ze zmian hormonalnych.

Warto podkreślić, że brak apetytu w tym okresie jest całkowicie naturalny i nie stanowi powodu do niepokoju. Zwykle ma charakter przejściowy – mija wraz z ustąpieniem nudności, wymiotów oraz nadwrażliwości na zapachy.

Kiedy brak apetytu w ciąży może zaniepokoić?

Zdarzają się sytuacje, kiedy kobieta nie jest w stanie nic przełknąć przez dłuższy czas. Brak apetytu może stać się problemem wówczas, gdy przyszła mama przez kilka dni nie je żadnego wartościowego posiłku i gdy doszło do zmniejszenia się masy ciała o więcej niż 3 kg względem wagi wyjściowej. 

Nie można bagatelizować również sytuacji, w której kobieta ciągle zmaga się z wymiotami. Mogą one doprowadzić do poważnego odwodnienia organizmu, co stanowi zagrożenie nie tylko dla samej mamy, ale również rozwijającego się płodu.

Brak apetytu w ciąży – jak sobie z nim radzić?

Walka z brakiem apetytu w ciąży powinna przebiegać małymi kroczkami. Na pewno nie można wmuszać w siebie jedzenia, ponieważ będzie to jedynie nasilało nudności i prowokowało wymioty. Co zatem można zrobić, aby poprawić apetyt?

  • Pij wodę

Woda reguluje apetyt, dlatego warto zadbać o wypijanie jej sporej ilości. Przez cały dzień staraj się wypić nawet 6 szklanek.

  • Sięgaj po drobne zdrowe przekąski

Drobne przekąski wzmagają głód, dlatego stanowią nieocenioną pomoc w walce z brakiem apetytu. Sięgaj więc po orzechy, migdały, suszone owoce – już nawet niewielka ich ilość będzie pobudzać wydzielanie enzymów trawiennych.

  • Jedz mniejsze porcje, ale częściej

Staraj się jeść mniejsze porcje posiłków z większą częstotliwością. Dzięki temu unikniesz przepełnienia żołądka i jednocześnie zapobiegniesz powstaniu zgagi.

  • Postaw na aktywność fizyczną

Nie chodzi o intensywne uprawianie sportu, ale delikatną aktywność np. spacery czy pływanie. W ten sposób pobudzisz apetyt i z większą chęcią sięgniesz po jedzenie.

Brak apetytu zwykle nie jest powodem do niepokoju. Jeżeli jednak masz wątpliwości lub martwi Cię to, zawsze możesz skonsultować się z ginekologiem prowadzącym ciążę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

WARTO PRZECZYTAĆ

Łosoś miodowo-imbirowy z ryżem jaśminowym – przepis

Czasem mamy ochotę przyrządzić coś wykwintnego. Doskonałym pomysłem jest łosoś miodowo-imbirowy z ryżem jaśminowym, który zachwyci każdego smakosza.

Rzeżucha – sadzenie, uprawa, pielęgnacja

Aby rzeżucha wyrosła potrzeba około 10 dni. Jeżeli więc chcemy, aby zdobiła nasz wielkanocny stół zasiejmy ją dwa tygodnie przed świętami. Warto jednak - ze względu na duże walory zdrowotne rzeżuchy - mieć ją pod ręką przez cały rok.

Zobacz też

Jak zrobić plik .gif?

Chcesz stworzyć ruchomą e-kartkę? Z nami zajmie Ci to 10 minut!

Konsultant telefoniczny – łatwa i przyjemna praca?

Znalezienie pracy konsultanta telefonicznego nie jest trudne, nawet jeśli jesteś początkującym i nie masz doświadczenia. Możesz zaoferować elastyczne godziny...

Jak zabezpieczyć auto przed kradzieżą?

Każdego roku policja w Polsce odnotowuje około 10 000 kradzieży aut. Wraz z rozwojem technologii zabezpieczających takich przestępstw jest...

Może Cię zainteresuje: