Tabela została stworzona na zlecenie Izby Cywilnej Sądu Krajowego w Niemczech, zaś od 2003 roku polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stosuje ją jako prawo zwyczajowe, pozwalające na precyzyjne określenie roszczeń konsumentów skarżących usługi biur turystycznych. Także sądy powszechne korzystają z tabeli, lecz nie jest ona dla nich wiążąca.
Tabela pomaga w procentowym oszacowaniu poniesionej przez konsumenta szkody w postaci nieudanych wakacji, za które przecież zapłacił. Znajdują się w niej wszelkie uchybienia i niezgodności, jakie mogą wyniknąć w trakcie wycieczki – od warunków zakwaterowania, po warunki panujące na plaży. Poszczególne uchybienia są przeliczane na procent stanowiący cenę wycieczki; pozwala to szybko oszacować, ile pieniędzy biuro turystyczne ma nam zwrócić.
Warto zapozna się z tą tabelą przed wyjazdem, by w razie jakiejś niezgodności zaopatrzyć się w odpowiednie zdjęcia, stanowiące później materiał dowodowy w sprawie. Warto zaopatrzyć się także w metr oraz mieć w zanadrzu wzór druku reklamacyjnego z biura podróży – tak na wszelki wypadek.
Jakie niezgodności z umową są uznawane przez tabelę frankfurcką za podstawę do obniżenia ceny za imprezę turystyczną i ile można uzyskać odszkodowania?
1. Noclegi – baza noclegowa czy miejsce zakwaterowania to najczęstsza przyczyna nieudanych wakacji. Na prospektach wszystko wygląda pięknie, zaś na miejscu okazuje się, że w danym miejscu nie da się normalnie mieszkać. W takim wypadku należy zwrócić uwagę (na podstawie tabeli, rzecz jasna) na takie rzeczy jak:
– Odległość od np. basenu – czy zgadza się z tą podaną w umowie, jeżeli nie – można uzyskać 10-25 % ceny wycieczki tytułem odszkodowania;
– Odległość od plaży (położenie hotelu) – niezgodność wycenia się na 5-15% ceny wycieczki;
– Różnice w sposobie zakwaterowania – ilość osób w pokojach, czy są nam one znane – w zależności od konkretnej niezgodności jest ona wyceniana na 20-30% ceny wycieczki;
– Wyposażenie pokoju – czy zgodnie z umową w pokojach hotelowych jest widok na morze (5-10% ceny), balkon, odrębna łazienka, klimatyzacja w zależności od pory roku, wilgoć czy też robactwo (nawet 50% ceny wycieczki) – wszystko zależy, rzecz jasna, od treści zawartej z biurem turystycznym umowy;
– Pod uwagę brane są również awarie urządzeń zasilających w budynku podczas naszego pobytu – zatem awaria toalety, ciepłej wody, prądu itp. – można odzyskać za takie awarie nawet do 20% ceny wycieczki.
Pod lupą znajduje się także obsługa miejsca zakwaterowania – jej brak może kosztować biuro podróży 1/4 ceny wycieczki. Ponadto jakość sprzątania czy niewystarczające zmiany ręczników lub pościeli są również wycenione w tabeli.
Za niedogodności, które w hotelu można uznać za uzasadniony powód do żądania odszkodowania, tabela uznaje: hałas w dzień, hałas w nocy, przykre zapachy – np. związane z pracami budowlanymi na terenie obiektu, o których nie zostaliśmy w żaden sposób uprzedzeni, a które utrudniają nam odpoczynek.
2. Wyżywienie i posiłki w czasie pobytu. W kwestii wyżywienia, wliczonego w cen wycieczki możemy skarżyć się np. na:
a) monotonny jadłospis – oceniony na 5 % ceny wycieczki;
b) niewystarczająca liczba ciepłych posiłków – 10 %;
c) zepsute (nie nadające się do spożycia) posiłki – 20 – 30 %;
d) jeżeli zamiast kelnera musimy samodzielnie się obsłużyć – możliwe jest żądanie zwrotu 10-15% ceny wycieczki.
Podobnie w przypadku niechlujnych stołów i naczyń, czy zbyt długiego czasu oczekiwania na posiłek.
3. Odszkodowania można żądać za braki w programie wycieczki czy też za brak obiecanych w umowie atrakcji (brak sauny, kortu tenisowego, pola do mini golfa, szkoły żeglarskiej, szkoły surfingu, szkoły nurkowania). Podobnie ma się sprawa z usługami dodatkowymi, za które zapłaciliśmy, a które są niemożliwe do wykonania – ze względu chociażby na remonty czy stan sanitarny obiektów: brudny basen czy też brak instytucji rozrywkowych (dyskoteka, klub nocny, kino, animatorzy).
Podobnie, za brak możliwości kąpieli w morzu czy też brak zapewnionej opieki nad dziećmi, za którą płaciliśmy i która została wymieniona w umowie, należy nam się zwrot części ceny pobytu.
4. Zastrzeżenia można zgłaszać także w stosunku do organizacji podróży (transportu) – gdzie można domagać się odszkodowania za opóźniony ponad 4 godziny lot, zmianę klasy biletu lotniczego, fatalną obsługę czy też brak powszechnej w danej klasie lotu rozrywki (radio, film, itd.)
Czy sądziliście się kiedyś z biurem turystycznym? Czego dotyczył spór i jak się zakończył? Dajcie znać w komentarzu.