Każdy terapeuta wybiera jeden z modeli teorii psychologicznych, które chce stosować w swoim gabinecie. Psychoterapia może więc być zatem behawioralna – oparta jest ona na teorii uczenia się. W praktyce oznacza to, iż terapeuta nie „wchodzi w głąb” przeżyć pacjenta, skupia się na wyeliminowaniu niepożądanych zachowań, stosując wzmocnienia, takie jak nagrody. Stosowana jest ona w terapii krótkoterminowej, ponieważ nie szuka ona przyczyn zachowań.

Innym rodzajem psychoterapii jest psychoterapia egzystencjalno-humanistyczna, w której terapeuta jest towarzyszem osoby która do niego przychodzi. Teoria ta zakłada, iż człowiek jest silną jednostką, która jednakże doświadcza czasami słabości. Czas terapii jest więc czasem wzmocnienia i jednym z etapów życia.

Kolejnym rodzajem psychoterapii jest terapia psychoanalityczna. Zakłada ona, że problemy które spotykają człowieka wypływają z jego wnętrza. „Naprawiając”, analizując nieuświadomione przyczyny trudności, to co widzimy jako zachowanie zewnętrzne poprawia się.

Terapeuta idąc za konkretnym rodzajem psychoterapii dobiera do niej odpowiednie formy. W przypadku dzieci psychoterapia najczęściej opiera się na zabawie, która jest naturalna dla małych pacjentów.

Może ona przybierać różne formy, na przykład może odbywać się przy pomocy lalek – kukiełek. Pomagają one dziecku, które inscenizując przy pomocy kukiełek różne bajki, pokazuje emocje, odkrywa świat wyobraźni. Starsze dzieci razem psychoterapeutą mogą analizować zachowanie kukiełek , co pozwala na obserwację i ocenę swoich reakcji i zachowań.

Bardzo często w psychoterapii dzieci spotykana jest psychodrama. Jest ona stosowana w terapii grupowej. W przypadku dzieci w psychodramie wykorzystywane są baśnie, bajki lub opowiadania. W nich życie jest ułożone według konkretnych zasad, postacie mają wyraziste charaktery. Jest to świat bliski małemu dziecku. Świat symboli, mówiących zwierząt krasnali jest ciekawy a dzieci czują się przy nim bezpieczniejsze.

Który rodzaj terapii najbardziej do Was przemawia? Dlaczego?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak przygotować dziecko na rodzeństwo?
Następny artykułMoje dziecko kradnie – co robić?

Agnieszka Gradowska - ukończyła studia pedagogiczne (Akademia Pedagogiki Specjalnej) oraz terapeutyczne (Instytut Badań Edukacyjnych) oraz liczne kursy i szkolenia specjalistyczne. Czynny pedagog i trener umiejętności społecznych.  Jest współpracownikiem kilku stowarzyszeń działających na rzecz dzieci o wyjątkowych potrzebach edukacyjnych. Pisze artykuły do największych polskich portali internetowych.

Nasz specjalista  pisze o sobie:

Moją dewizą jest działanie, pewnie dlatego zajęcia przez mnie prowadzone są tak lubiane przez dzieci, których znakiem rozpoznawczym jest ciągły ruch. Stawiam sobie (i innym) realne wyzwania, aby zdobywanie nowych umiejętności przyczyniało się do rozwoju ludzi (tych dużych i małych), którzy ze mną współpracują.

Moją pasją są ludzie i praca z nimi, którą realizuję  m.in. poprzez wolontariat w zakładzie karnym, prowadzenie warsztatów twórczości dla dzieci czy specjalistycznych kursów dla dorosłych. Jakiś czas temu poproszono mnie o podzielenie się doświadczeniem poprzez cykl artykułów, które zostały opublikowane w Internecie. Artykuły przypadły do gustu czytelnikom… a mnie spodobało się pisanie – podoba mi się do dziś :-).

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here