Każdemu z graczy rozdaje się pięć kart. Pozostają więc cztery, a pierwszą z nich odkrywa się. Następnie gracze deklarują po kolei (zgodnie z ruchem wskazówek zegara, rozpoczynając od siedzącego po lewej stronie od rozdającego) czy akceptują kolor odkrytej karty jako kolor atutowy czy też odrzucają ten kolor. W przypadku, gdy któryś z graczy zaakceptuje kolor, rozdający pobiera widoczną dla wszystkich kartę odkładając jednocześnie jedną ze swoich kart na bok. Odłożona karta nie jest ujawniana – jej wartość i kolor zna tylko jej dotychczasowy właściciel.

Jeżeli wszyscy gracze spasują (czyli nikt nie zaakceptuje koloru odkrytej karty), gracze mogą w takiej samej kolejności wybierać kolor atutowy z pozostałych trzech kolorów. Gdy gracz wybierze kolor atutowy, osoba rozdająca – tak samo jak w przypadku akceptacji koloru pierwszej odkrytej karty – pobiera odkrytą kartę i odkłada na bok jedną kartę.

Gracz, który zaakceptował lub wybrał kolor atutowy może zadecydować czy chce grać w pojedynkę czy z partnerem. W sytuacji, gdy zdecyduje się na tę pierwszą opcję, karty partnera odkłada się na bok i gracz ten nie bierze udziału w rozgrywce. Reszta graczy również może wybrać indywidualną grę. Właściwa rozgrywka następuje po tym, jak gracze zadecydują już czy grają sami czy z partnerem.

Pierwszą kartę wykłada gracz znajdujący się po lewej stronie osoby rozdającej. Następnie ruch należy do kolejnych graczy zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Jeśli gracz posiada karty w kolorze wyjścia, zobowiązany jest je wykładać. Jeśli nie ma takich kart na ręku, może dorzucić kartę w dowolnym kolorze. Lewą nazywany jest komplet czterech wyłożonych kart, z których każdą wyłożył jeden gracz. Prawo do jej pobrania przysługuje graczowi, który wyłożył najstarszą kartę w kolorze atutowym. Jeśli żaden z graczy nie zagrał tym kolorem, liczy się najstarsza karta w kolorze wyjścia.

Największą wartość w kolorze atutowym posiada walet, a po nim najbardziej liczy się walet posiadający taką samą barwę jak kolor atutowy (podział na czerwone i czarne). Starszeństwo kart w dalszej kolejność przedstawia się następująco: as, król, dama, dziesiątka i dziewiątka. Jeśli chodzi o kolor nieatutowy to starszeństwo kart ustalone jest tak jak w pozostałych grach karcianych czyli as, król, dama, walet, dziesiątka i dziewiątka. W trakcie dorzucania do koloru drugi pod względem starszeństwa walet atutowy traktowany jest jak walet w kolorze atutowym.

Para graczy, z których jeden zaakceptował lub wybrał kolor atutowy zobowiązuje się wziąć w ramach jednego rozdania przynajmniej trzy lewy. Gdy uda się wykonać to zadanie (wzięcie trzech
lub czterech lew), para premiowana jest jednym punktem. Gdy natomiast uda się pobrać wszystkie pięć lew, przyznaje się pięć dwa punkty. Jeśli partnerzy nie zdołają zebrać trzech lew, na konto ich przeciwników zapisuje się dwa punkty. Wyniki za grę w pojedynkę punktowane są inaczej. Za pobranie wszystkich lew przyznaje się cztery punkty. Gra kończy się w momencie, gdy jedna z par uzbiera dziesięć lub więcej punktów.

Jakie są Wasze ulubione gry karciane? Gdzie, kiedy i z kim najczęściej gracie? Dajcie znać!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCiasto piegusek z makiem – przepis
Następny artykułFaszerowana cebula – przepisy

Norbert Banasiak - ukończył studia na kierunku stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Warszawskim. Posiada różnorodne doświadczenie redaktorsko-dziennikarskie. Współpracował m.in. z Gazetą Prawną,  portalem i miesięcznikiem branży rozrywkowej E-PLAY, miesięcznikiem What`up in Warsaw.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Lubię w szczególności wszelkie gry, które rozwijają przydatne umiejętności: logiczne myślenie, koncentrację, szybkie podejmowanie decyzji. Moje zainteresowania zawodowe, jak i prywatne, oscylują poza tym wokół zagadnień związanych z kwestiami językowymi (translatoryka, semiotyka), Internetem, polityką międzynarodową.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here