Gra posiada wiele wariacji. Istnieją różnice co do liczby i imion podejrzanych oraz miejsca akcji. Oryginalna fabuła gry dotyczyła rezydencji Mr.Boddy’ego, a denatem jest właściciel nieruchomości. Podejrzanych o morderstwo jest sześć osób. Taka sama jest liczba potencjalnych narzędzi zbrodni. Pomieszczeń (pokoi) jest dziewięć. W odmianie gry znanej pod nazwą „Cludeo Orient Express” wykorzystano temat słynnego pociągu, który rusza z Istambułu. W tej wersji liczba potencjalnych sprawców morderstwa wzrosła do dziewięciu, jest też większa liczba narzędzi zbrodni (również dziewięć). Tyle samo jest pomieszczeń – wagonów pociągu. Z kolei w wersji „The Simpson Cluedo” mamy do czynienia z sześcioma potencjalnymi elementami zbrodni zainspirowanymi popularnym filmem animowanym.

W wersji podstawowej gry wykorzystuje się planszę, na której mamy wspomnianą rezydencję – układ pomieszczeń i korytarzy. Większość pomieszczeń (tworzących osobne pola na planszy) posiada dwa lub trzy wejścia/wyjścia. Na początku gry należy podzielić zestaw kart na trzy kategorie (osoby, narzędzia zbrodni, miejsca). Potem następuje losowanie jednej karty z każdej grupy. Pozostałe należy przetasować i rozdzielić między graczy. Każdy uczestnik gry widzi tylko te kary, które zostały mu przydzielone. Gracze wybierają pionki, które oznaczają poszczególne osoby, i ustawiają je w ogrodzie. Każdy gracz wciela się więc w daną osobę.

Liczbę pól, jaką pokonuje pionek gracza w jednej kolejce, wyznacza się poprzez rzut kośćmi (sumowanie oczek wyrzuconych przez gracza). Pionek przemieszcza się do przodu, do tyłu lub w bok. Nie można poruszać się po przekątnej. Na jednym polu może znajdować się tylko jeden pionek. Inny pionek można natomiast przeskoczyć w ramach własnego ruchu na planszy. Poszczególne pomieszczenia zawierają tajemne przejścia oznaczone strzałką.

Gracz może rzucić podejrzenie, jeśli jego pionek po zakończeniu ruchu znajduje się w pomieszczeniu. Gracz wymienia osobę i narzędzie zbrodni. wówczas, wyjątkowo, dwa pionki znajdują się w jednym pomieszczeniu. Osoba, na którą padło pomieszczenie przenosi bowiem swój pionek do pomieszczenia, gdzie znajduje się osoba mająca podejrzenie. Następnie gracz siedzący po lewej stronie od gracza będącego przy swoim ruchu odpowiada na podejrzenie. Jeżeli jest posiadaniu karty odpowiadającej podejrzeniu pokazuje ją osobie mającej podejrzenie. W ciągu całej gry każdy gracz może raz rzucić oskarżenie. Taka osoba typuje wówczas na głos osobę, lokalizację i narzędzie zbrodni. Po oskarżeniu sprawdza się zawartość koperty. Jeśli oskarżenie się zgadza – mamy wygranego (czyli osobę rzucającą oskarżenie).

Jakie są Wasze ulubione gry planszowe? W co, kiedy i z kim najczęściej gracie? Dajcie znać!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak grać w Uno? Zasady gry
Następny artykułJak grać w Ryzyko? Zasady gry

Norbert Banasiak - ukończył studia na kierunku stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Warszawskim. Posiada różnorodne doświadczenie redaktorsko-dziennikarskie. Współpracował m.in. z Gazetą Prawną,  portalem i miesięcznikiem branży rozrywkowej E-PLAY, miesięcznikiem What`up in Warsaw.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Lubię w szczególności wszelkie gry, które rozwijają przydatne umiejętności: logiczne myślenie, koncentrację, szybkie podejmowanie decyzji. Moje zainteresowania zawodowe, jak i prywatne, oscylują poza tym wokół zagadnień związanych z kwestiami językowymi (translatoryka, semiotyka), Internetem, polityką międzynarodową.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here