W skład talii wchodzą:

Karty zwykłe:

– 18 czerwonych kart ponumerowanych od 1 do 9
– 18 zielonych kart ponumerowanych od 1 do 9
– 18 niebieskich kart ponumerowanych od 1 do 9
– 18 żółtych kart ponumerowanych od 1 do 9
4 karty o numerze 0, po jednej z każdego koloru

Stosowane są również talie nie posiadające karty o numerze 9, wówczas mamy po 16 kart od 1 do 8

Karty funkcyjne:

– 8 kart stopu (Skip) po dwie z każdego koloru
– 8 kart zmiany kierunku (Reverse) po dwie z każdego koloru
– 8 kart +2 (Draw Two) po dwie z każdego koloru
– 4 czarne karty + 4 ze zmianą koloru (Draw Four Wild)
– 4 czarne karty zmiana koloru (Wild)

Najpierw każdy z graczy otrzymuje po siedem kart, a jedna karta z talii trafia na środek. Rozpoczyna grę osoba znajdująca się po lewej strony rozdającego. Zadaniem gracza jest dopasowanie swojej karty do karty już odkrytej (leżącej na środku) pod względem symbolu, koloru lub numeru. Jeżeli nie jest to możliwe, gracz zobowiązany jest ciągnąć kolejną kartę z talii. Gdy karta pasuje do tej odkrytej, od razu się ją wykłada, jeśli nie, kolejka przechodzi na następnego gracza. Gracz nie ma obowiązku wykładania karty pasującej – jeśli chce, może dobierać kolejne karty z talii.

Talia składa się min. z kart posiadających specjalne znaczenie: skip – strata kolejki dla następnego gracza, reverse – zmiana kierunku gry, draw to – kolejny gracz pobiera dwie karty, draw four wild – zagrywający zmienia kolor według własnego uznania, a kolejny uczestnik gry pobiera cztery karty i traci kolejkę, wild – zagrywający zmienia kolor według własnego uznania

Gracz, któremu została na ręku jedna karta, ma obowiązek krzyknąć „uno”. Jeżeli nie spełni tego wymogu, a ktokolwiek z rywali to zauważy, pobiera z talii dwie karty. Wygrywa gracz, który jako pierwszy wyłoży wszystkie swoje karty. Celem gry jest uzbierania pięciuset punktów. Zdobywa się je dzięki wygranej partii – wówczas osoba wygrywająca uzyskuje liczbę punktów będącą sumą wartości wszystkich kart, jakie posiadają przeciwnicy.

Punktacja kart:

– 0-9 : waga równa numeracji karty czyli np. 2 – 2 pkt, 8 – 8 pkt
– +2 : 20 punktów lub 10 punktów (istnieją dwa rodzaje punktacji)
– Rewers (zmiana kierunku) : 20 punktów lub 10 punktów
– Passer (stop dla kolejnego gracza) : 20 punktów lub 10 punktów
– Joker (karta zmiany koloru) : 50 punktów lub 20 punktów
– Super Joker (zmiana koloru, +4) : 50 punktów lub 20 punktów

Jakie są Wasze ulubione gry karciane? W co, kiedy i z kim najczęściej gracie? Dajcie znać!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSzkolenia (do)finansowane przez pracodawcę
Następny artykułJak grać w Cluedo? Zasady gry

Norbert Banasiak - ukończył studia na kierunku stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Warszawskim. Posiada różnorodne doświadczenie redaktorsko-dziennikarskie. Współpracował m.in. z Gazetą Prawną,  portalem i miesięcznikiem branży rozrywkowej E-PLAY, miesięcznikiem What`up in Warsaw.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Lubię w szczególności wszelkie gry, które rozwijają przydatne umiejętności: logiczne myślenie, koncentrację, szybkie podejmowanie decyzji. Moje zainteresowania zawodowe, jak i prywatne, oscylują poza tym wokół zagadnień związanych z kwestiami językowymi (translatoryka, semiotyka), Internetem, polityką międzynarodową.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here