Każdy gracz otrzymuje na początku gry po pięć kart. Ustala się kolejność zagrywania. Karty, które rozdawane są każdemu z graczy, powinny być znane tylko i wyłącznie jego właścicielowi. Natomiast na środek kładzie się jedną kartę widoczną dla wszystkich uczestników gry. Karta ta nie może być kartą funkcyjną, tj. 2,3,4, walet, król lub as (jeśli będzie to któraś z nich, traktuje się ją jako zwykłą kartę). Celem gry jest pozbycie się kart zanim zrobią to inni gracze.

Generalnie gra polega na porównywaniu kart, które posiada każdy zawodnik z kartą znajdującą się na środku i widoczną dla wszystkich. W przypadku, gdy jedna z kart gracza pokrywa się pod względem koloru lub wartości z kartą leżącą na stole, może wyłożyć taką kartę kładąc ją na aktualnie leżącej na wierzchu. Nie ma jednak takiego obowiązku. Dopuszczalne jest wykładanie kilku kart tego samego rodzaju jednocześnie (np. gracz może w jednym ruchu wyłożyć trzy walety oczywiście jeśli pasuje to do karty leżącej aktualnie na stole). Jeżeli uczestnik gry nie posiada pasującej karty albo nie chce wykładać w tym momencie żadnej karty, zobowiązany jest wziąć jedną kartę z talii kart. W sytuacji, gdy karta pasuje do karty znajdującej się na stole, gracz ma możliwość położyć ją od razu na środek.

Kiedy gracz kładzie na stos kart swoją przedostatnią kartę, powinien powiedzieć słowo „makao”. Jeżeli tego nie zrobi, a inni gracze to dostrzegą, gracz zobowiązany jest pobrać z talii pięć kart. Gdy kończy się talia kart, osoba, dla której zabrakło karty do pobrania, tasuje stos kart powstały na stole, pozostawiając jedynie bieżącą kartę znajdującą się na górze stosu. Przetasowane karty będą służyły do pobierania kolejnych kart.

Gra makao ma wiele wariantów. W podstawowym znaczenie poszczególnych kart jest następujące:

dwójka – gracz następny w kolejce dobiera dwie karty, ewentualnie kładzie dwójkę, wówczas kolejny uczestnik gry dobiera cztery karty lub wykłada trójkę w tym samym kolorze – kolejny
gracz dobiera pięć kart itd. ;

trójka – tak samo jak w przypadku dwójki;

czwórka – kolejny w kolejce gracz czeka jedną kolejkę albo wykłada czwórkę, wówczas następny gracz czeka dwie kolejki itd.;

od piątki do dziesiątki – karty bez specjalnego znaczenia;

walet – graczowi przysługuje prawo zażądania figur, ale z wyjątkiem kart specjalnych;

król kier – kolejny gracz musi dobrać pięć kart;

król pik – poprzedni zawodnik musi pobrać pięć kart;

as – graczowi przysługuje prawo zmiany koloru;

joker – jest dowolną kartą;

dama – można ją wyłożyć na każdą kartę (z wyjątkiem kart, które wymuszają coś innego).

Poniżej możesz zobaczyć rozgrywkę makao:

Jakie są Wasze ulubione gry karciane? W co, kiedy i z kim najczęściej gracie? Dajcie znać!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak grać w Skoczki? Zasady
Następny artykułJak grać w Tysiąca? Zasady

Norbert Banasiak - ukończył studia na kierunku stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Warszawskim. Posiada różnorodne doświadczenie redaktorsko-dziennikarskie. Współpracował m.in. z Gazetą Prawną,  portalem i miesięcznikiem branży rozrywkowej E-PLAY, miesięcznikiem What`up in Warsaw.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Lubię w szczególności wszelkie gry, które rozwijają przydatne umiejętności: logiczne myślenie, koncentrację, szybkie podejmowanie decyzji. Moje zainteresowania zawodowe, jak i prywatne, oscylują poza tym wokół zagadnień związanych z kwestiami językowymi (translatoryka, semiotyka), Internetem, polityką międzynarodową.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here