Akcja gry umiejscowiona jest w głębokich tunelach w górach. Gracze reprezentujący jedną z tych dwóch grup powinni wspierać się nawzajem (jeśli już maja wiedzę o przynależności drugiego gracza). Gdy gracze odgrywający kopaczy zdołają zrealizować swój cel i przebić tunel do skarbu, czeka ich nagroda w postaci bryłek złota. Sabotażyści zostają wówczas bez niczego. Gdy jednak kopacze nie zdołają przebić tunelu, nagroda należy się sabotażystom.
Na początku należy umieścić na środku stołu kartę zejścia/włazu. Tą drogą krasnale wchodzą do kanału, a także wynoszą ziemię. Od tej karty w odległości siedmiu kart rozkłada się w sposób losowy trzy karty celu. Są one zakryte. Jedna z tych kart zwiera skarb (złoto), dwie pozostałe – kamienie. Tera każdy z uczestników gry otrzymuje jedną kartę określającą rolę, jaką będzie pełnić w grze. Wszystkie te karty są zakryte (widoczne tylko dla posiadacza).
Następnie rozdaje się wśród graczy karty dwojakiego rodzaju: karty ścieżek i karty akcji. Te pierwsze gracz może dokładać (do istniejących już korytarzy) jedynie poziomo. Dokładane karty muszą dokładnie pasować (podobnie jak w puzzlach).
Karty akcji dzielą się natomiast na różne podkategorie:
– karty zawału – umożliwiają zdjęcie jednej z kart ścieżek wykorzystywanych aktualnie w grze; żeby móc kontynuować budowę ścieżki, należy uzupełnić (dołożyć) kartę w miejsce przerwanej ścieżki
– karty sabotażu – umożliwiają psucie sprzętu potrzebnego do drążenia tunelu (kilof, lampa, wózek); uczestnik gry, przed którym znajduje się karta sabotażu, ma zablokowaną możliwość budowania ścieżek do czasu, aż na tej karcie nie zostanie położona (przez niego lub innego gracza) karta naprawy
– karta naprawa – można je zagrać na dowolnego gracza, również na siebie; karty te posiadają – podobnie jak karty sabotażu – symbole odpowiadające poszczególnym rzeczom, które naprawiają
W ramach swojego ruchu gracz może zagrywać jakąś kartę lub spasować. Po każdym ruchu dobiera też kartę ze stołu, by mieć stale tę samą liczbę kart. W puli znajduje się również pula kart z samorodkami. Kiedy wygrywają kopacze, wybiera się z tej puli tyle kart, ilu jest graczy w zwycięskiej drużynie. Każdy z nich wybiera sobie jedną kartę. Jeśli zaś wygraną stroną są sabotażyści, samorodki dzieli się między nich po równo. Wygrywa ten uczestnik gry, który po trzech rundach posiada na swoim koncie najwięcej bryłek złota.
Dla wzrokowców videoporada: Jak grać w sabotażystę?:
Lubicie grać w Sabotażystę? Z kim gracie najczęściej? Jakie gry jeszcze lubicie? Dajcie znać.