W wątpliwościach tych nie ma nic dziwnego, ponieważ tak często zdarzają się w tego rodzaju sytuacjach oszustwa i nieuczciwe chwyty ze strony marketingowców, że każda kolejna promocja wzbudza w nas zastanowienie i wywołuje skrzętne przeliczanie, dodawanie i sprawdzanie, a także próbę przypomnienia sobie, ile dany produkt kosztował przed promocją, i czy u konkurencji przypadkiem nie jest jeszcze tańszy.

Bardzo ważne jest, aby do wszystkich promocji i sklepowych okazji podchodzić rozsądnie i z głową. Zdarzają się bowiem promocje, które rzeczywiście pozwalają zrobić bardzo korzystny i tani zakup, jednak zwykle jest to wyłącznie działanie marketingowe nastawione na zwiększoną sprzedaż i reklamę produktu, niż na realne danie klientowi więcej za tą samą cenę.

Niewątpliwie najlepszym okresem na wprowadzenie różnego rodzaju promocji w sklepach są święta Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy oraz majowy długi weekend. To właśnie wtedy jesteśmy wyjątkowo nastawieni na dokonywanie większych i droższych zakupów niż zwykle. Ale również właśnie wtedy supermarkety i sklepy kuszą nas nie tylko niskimi cenami i promocjami, ale także umiejętnie i dyskretnie wprowadzając nas w błąd i nakłaniają sobie do zakupu tego, a nie innego produktu. Warto więc poznać kilka z tych marketingowych chwytów, aby niepotrzebnie nie przepłacać, lub nie nabrać się na zakupy, których wcale nie potrzebujemy.

Najczęściej stosowanym zabiegiem marketingowym jest układ produktów na sklepowych pólkach, tzw. merchandising, czyli sposób wpływania na zachowania klienta poprzez wystrój pomieszczenia i sposób prezentacji towarów w celu zwiększenia sprzedaży, zainteresowania odbiorców, a nawet na zwiększenia w oczach klientów wartości określonych towarów. I tak przykładowo towary znajdujące się aktualnie w promocji umieszczane są najczęściej na samym początku półki sklepowej. Z jednej strony ma to na celu wyeksponowanie towaru, który powinien zostać sprzedany w większej niż zwykle ilości, z drugiej strony zabieg ten ma dać Klientowi do zrozumienia, że jest to najlepsza oferta, jaką możemy znaleźć w określonej grupie produktów. Jednak nie ma nic bardziej mylnego. Zwykle, gdy zagłębimy się między sklepowe półki zorientujemy się, że znajdziemy na nich zwykle towary tańsze i bardziej opłacające się.

Bardzo często promocją obejmowane są towary o bardzo krótkiej dacie ważności, o czym niestety nie jesteśmy informowani. W ten sposób klienci zachęceni kuszącą ceną kupują towary w większej ilości, nie zdając sobie sprawy, że zwykle za dwa dni będą już bezużyteczne.

Innym z zabiegów marketingowych stosowanych w sklepach jest obniżanie ceny jednego produktu do bardzo korzystnej, z wyraźnym zaznaczeniem ceny poprzedniej, aby jasno dać do zrozumienia z jak atrakcyjną promocją mamy do czynienia, a tym samym podwyżce ulegają zwykle inne produkty pierwszej potrzeby. Dzięki temu sklep zarabia nie tylko na zwiększonej sprzedaży promocyjnego towaru, ale także na sprzedaży innych produktów po cenie wyższej.

Zabiegów i chwytów marketingowych mających nakłonić nas do dużych i w rzeczywistości drogich zakupów jest wokół nas co niemiara, trzeba tylko mieć oczy szeroko otwarte i nie dać się zbytnio oszukać.

Czy gdy widzicie dany produkt na promocji to chętniej po niego sięgacie? Czy obniżki cen mają wpływ na Waszą decyzję odnośnie ewentualnego kupna towaru?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułProgramy lojalnościowe dla klientów – warto korzystać?
Następny artykułRzecznik Praw Konsumenta – informacje

Joanna Białek - ukończyła studia politologiczne i administracyjne. Od 2007 roku współpracowała z gazetą Dziennik Polski oraz portalami informacyjnymi (m.in.: Źródło.net) dla których pisała teksty poradnikowe dotyczące tematyki lifestyle, związane z modą i stylizacją, a również zdrowym stylem życia i odżywianiem. Obecnie pracuje w agencji reklamowej i zajmuje się recenzowaniem książek dla wydawnictwa ZNAK.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Bardzo lubię gotować, a kuchenne eksperymenty to mój żywioł. Kiedy wchodzę do kuchni, wszystko inne przestaje istnieć. Krok po kroku, coraz ambitniej przechodziłam do trudniejszych i bardziej złożonych potraw. Jak każda kobieta posiadam jednak swoje ulubione obszary kuchni. W moim przypadku są to wszelkie dania mięsne, kuchnia śródziemnomorska, słodkie desery, ciasta i drożdżowe wypieki, które ostatnio zupełnie mnie pochłonęły.   

Moje zainteresowanie modą, urodą, higienicznym trybem życia i zdrowiem nie wzięło się znikąd.  Dotychczasowe doświadczenie zawodowe jest nieodłącznie związane z tym obszarem. Praca dla portalu internetowego Źródło.net dała mi możliwość wykorzystanie wiedzy o urodzie i stylizacji. To właśnie tam zaczynałam rozwijać i poszerzać swoją wiedzę w tym obszarze. W rezultacie po kilku latach pisania porad i przewodników po świecie mody doskonale znam i rozumiem tę dziedzinę. Poza tym nikt tak dobrze jak kobieta nie doradzi, jakie buty pasują do małej czarnej i jak radzić sobie ze złym nastrojem.

Współczesny, bardzo nowoczesny i rozwinięty świat wymaga od nas zwiększonej troski o własne zdrowie i higieniczny, dopasowany do wieku i stanu zdrowia, trybu życia. Ale zdrowy tryb życia to nie tylko odpowiednie odżywianie i profilaktyka. To przede wszystkim właściwa i regularna aktywność fizyczna. Dlatego tak przydatne w tym obszarze okazuje się moje doświadczenie zdobyte w pracy dla serwisu NaszaWyprawa.pl, opisującego szeroko rozumiane podróżowanie, zarówno pod względem pięknych miejsc wartych zobaczenia, jak i ze względu na właściwe przygotowanie do wędrówek, przeciwwskazania i troskę o własne zdrowie w czasie wypraw.

Poza zainteresowaniami związanymi ze zdrowiem i modą, w wolnych chwilach bardzo dużo czytam, spaceruję na łonie natury i z każdym dniem coraz bardziej odkrywam i podziwiam mój ukochany Kraków. Ponadto kocham górskie wycieczki, robienie zakupów i jestem wielka fanką kotów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here