Z definicji wynika, że program lojalnościowy to nic innego jak działanie prowadzone przez producenta lub usługodawcę wobec swoich klientów, mające na celu przywiązanie i wytworzenie trwałej relacji produkt/usługa – konsument lub marka – konsument. Program lojalnościowy służy wzmocnieniu relacji z klientem poprzez zwiększenie wartości produktu dodawaniem do niego nowych cech lub tworzenie specjalnych ofert i promocji, skierowanych do aktualnej bazy klientów. Dzięki takim działaniom korzystanie z produktu czy usługi stają się bardziej atrakcyjne, a zadowoleni klienci powracają do sklepu tworząc grupę wiernych i lojalnych konsumentów przywiązanych do określonej marki.
Jednak czy dla przeciętnego klienta programy lojalnościowe są opłacalne? Czy przynoszą rzeczywiście tak duże korzyści jak reklamują to marketingowcy i twórcy poszczególnych z nich? Z punktu widzenia klienta dobry program lojalnościowy to wyraz troski ze strony sieci handlowej prowadzącej program lojalnościowy, ale także możliwość, dzięki zebraniu odpowiedniej liczy punktów za swoje zakupy, odebrania atrakcyjnych nagród.
Jednak korzystny program lojalnościowy to taki, z którego korzystamy w sklepie oferującym atrakcyjne i konkurencyjne ceny oraz taki, w którym możemy zakupić towar wysokiej jakości. Program lojalnościowy przestaje być bowiem opłacalny i korzystny dla Klienta, jeżeli korzystamy z niego w sklepie o wysokich, w przeciwieństwie do innych punktów, cenach.
Ponadto ze względu na koszty i pewnego rodzaju poświecenie związane z robienie zakupów zawsze w tym samym sklepie i wydawanie określonej sumy pieniędzy, aby zebrać kolejne punkty, program lojalnościowy powinien być opłacalny. Z badań wynika, że klienci najbardziej zadowoleni są z programów oferujących naprawdę wartościowe nagrody pozwalające tym samym na wyrobienie odpowiedniej marki siei handlowej, takie jak gadżety elektroniczne w rodzaju pamięci przenośnych, telefonów komórkowych, a także plecaków, rowerów czy wież hi-fi.
Inną zaletą z uczestnictwa w programie lojalnościowym jest możliwość uczestnictwa w różnego rodzaju cyklicznych imprezach rozrywkowych i kulturalnych organizowanych przez sieci handlowe wyłącznie dla Klientów biorących udział w programie. Daje to możliwość wytworzenia jeszcze większego przywiązania i identyfikacji z daną marką, a dla uczestnika programu jest szansą na skorzystanie z usług niedostępnych dla przeciętnego kupującego.
Czy informacje zawarte w tekście okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.