Dyrektor danej placówki powołuje zespół specjalistów, którzy przygotowują indywidualny program dla dziecka i realizują zajęcia w wybranym przez dyrektora miejscu. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym: pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog, psycholog, logopeda, a także inni specjaliści dobrani w zależności od potrzeb Twoich i Twojego dziecka.
Zadaniem takiego zespołu jest m.in.: nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb; opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka.
Zajęcia organizowane są w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka i są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.Wprzypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia – w grupach liczących dwoje lub troje dzieci, również z udziałem rodziny. W celu uzyskania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, rodzice składają wniosek do wybranej placówki.
Termin 1 września 2011 r. został uznany przez Minister Edukacji Katarzynę Hall w rozmowie z PAP, za wystarczający, by szkoły mogły jeszcze lepiej przygotować się do prowadzenia zajęć z niepełnosprawnymi dziećmi. Podkreśliła, że w szkołach ogólnodostępnych już jest ok. 50 procent uczniów z orzeczeniami o niepełnosprawności.
Znacie kogoś, kogo dziecko jest niepełnosprawne albo to Wasz maluch jest niepełnosprawny? Jak daje sobie radę w szkole? Podzielcie się doświadczeniami.