Coachingiem zespołowym określimy takie działania coachingowe, które odnoszą się do zespołu osób pracujących wspólnie nad konkretnym projektem lub projektami, a zadaniem coacha jest wspomaganie podnoszenia kompetencji tej grupy, jednak z zachowaniem uwagi dla potrzeb jednostek i poprzez ich indywidualny rozwój.

Coaching grupowy to taka odmiana coachingu, która zajmuje się coachingiem indywidualnym, ale w pracy z wieloma osobami naraz. Oznacza to spotkania tej grupy osób i prowadzenie wspólnego treningu pod kątem rozwoju jednostki. Taka forma coachingu czerpie dodatkowe walory z atutów cechujących pracę grupową. Coaching grupowy ma w sobie cechy coachingu w tradycyjnym rozumieniu oraz te charakteryzujące szkolenia. Jest użyteczny w sytuacjach, gdy pracownicy potrzebują dogłębniejszej diagnozy stanu swoich kompetencji i wspomagania ich rozwoju, intensywniejszego niż podczas standardowych szkoleń. Wsparcie w grupie osób o podobnych celach rozwojowych jest nie do przecenienia. Praca w takim zespole odbywa się w oparciu o potrzeby wspólne, ale wyrażane jednostkowo poszczególne kompetencje.

Ważnym aspektem takich grupowych sesji coachingu jest zaufanie. Tak jak w coachingu indywidualnym, gdzie pracownik musi ufać coachowi, choćby po to, by szczerze odpowiadać na jego pytania i udzielać wyjaśnień, tak w coachingu grupowym dochodzi dodatkowa sprawa poczucia bezpieczeństwa w grupie. Trudno sobie wyobrazić, żeby coaching był efektywny, jeśli zorganizuje się jego grupową odmianę dla niezdrowo rywalizujących ze sobą menadżerów.

Prowadzenie tego typu treningów jest bardzo trudne. Coach musi umiejętnie balansować pomiędzy potrzebami poszczególnych osób, ich emocjami, niekiedy poczuciem zawstydzenia swoimi brakami, szczególnie w kulturach organizacyjnych, które opierają się na nieujawnianiu słabych stron.

Słyszeliście o tego coachingu grupowym? Co o tym myślicie? Podzielcie się opinią.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułZasady e-learningu
Następny artykułBaranek wielkanocny – przepis

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here