Jeśli spróbowalibyśmy zwizualizować ideę Kirpatricka w postaci rysunku, można by użyć kształtu piramidy podzielonej na cztery poziomy. Najwyższym i najwęższym poziomem jest poziom reakcji. Jest stosunkowo łatwy do zbadania, ale też najmniej wnosi do analizy całości. Pod nim znajduje się poziom uczenia się, wiedzy. Obszar ten jest już trudniejszy w diagnostyce, ale też informacje uzyskane z niej są bardziej wartościowe. Kolejnym poziomem piramidy jest właśnie poziom zachowania. Jeszcze nie najszerszy, ale już bardzo znaczący. Określa on siłę oddziaływania szkolenia na zmiany w zachowaniu uczestnika. Na tym etapie uzyskujemy ocenę tego, na ile zdobytą wiedzę udaje się wykorzystać w praktyce. To informacja o tym, czy to, czego chcieliśmy nauczyć ma wartość w warunkach rzeczywistej pracy szkolonych, czy przyczyniło się do wzrostu efektywności ich działań. Można powiedzieć, że rezultaty otrzymane na tym etapie będą bardzo ważne zarówno dla szkoleniowca, jak i firmy zlecającej szkolenie.

Żeby sprawdzić efektywność szkolenia na poziomie zachowania należy zacząć od postawienia podstawowego pytania o to, jak wygląda praca uczestników szkolenia po zakończeniu szkolenia, już po powrocie na stanowisko pracy. By było to możliwe, tak samo jak w przypadku określania poziomu wiedzy, najefektywniejszy jest minimum dwukrotny pomiar. Przykładowo, można go przeprowadzić za pomocą obserwacji.

Jeśli poddamy pracownika testowi sprawności wykonywania danego zadania przed odbyciem szkolenia i po nim, to właśnie w szkoleniu możemy upatrywać źródła zmian. Jednocześnie należy pamiętać, że wprowadzenie zmian w zachowaniu, zastosowanie zdobytych informacji czy umiejętności w praktyce i wdrożenie ich w działanie jest najczęściej procesem czasochłonnym i może nie być obserwowalne bezpośrednio po szkoleniu. Warto więc wyznaczyć pewne ramy czasowe w jakich pomiar będzie przeprowadzany, uwzględniając tę właściwość uczenia się.

Dodalibyście coś do powyższych wskazówek? Dajcie znać!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJaki strój na WF?
Następny artykułJaka piżamka dla dziecka?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here