Co można zrobić z takimi uczestnikami, jak pomóc im się zaangażować i zmotywować do udziału w zajęciach, a co za tym idzie, poprawić ich koncentrację? Na pewno warto spróbować przekonać ich, że mamy do przekazania im coś wartościowego. Być może, rzeczywiście nasz przymusowy uczestnik jest fachowcem w dziedzinie, z której szkolimy. Wtedy można spróbować namówić go do roli „konsultanta”, angażować pytaniami, prosić o dzielenie się swoimi doświadczeniami z resztą grupy. W większości przypadków, tak połechtane ego z przyjemnością odbędzie pozostałą część zajęć w pełnym skupieniu.

Kłopoty z koncentracją osób szkolonych mogą być też efektem nadmiaru treści, które znalazły się w programie szkolenia, źle zaprojektowanego harmonogramu – zbyt długie trwanie poszczególnych bloków bez przerw lub zbyt małej liczbie ćwiczeń aktywizujących. Planując przebieg szkolenia i metody, z jakich będziemy korzystać podczas zajęć, należy bardzo ostrożnie podchodzić do nasycenia programu treścią wykładową. Współczesne metody efektywnego nauczania kierują się wręcz ku odchodzeniu od standardowo pojmowanego wykładu, jako metody nauczania. Jest to podyktowane właśnie niskim poziomem uwagi słuchaczy takich form przekazu wiedzy. Oczywiście, niekiedy konieczne jest przeprowadzenie części zajęć w formie czysto teoretycznej, jednak lepiej wtedy sięgnąć po techniki mini-wykładu, casestudy itp., które w bardziej skuteczny sposób pomagają przekazać niezbędną wiedzę, jednocześnie pozwalając szkolonym utrzymać koncentrację na materiale.

Uwaga!

Podobnie pozytywny wpływ na poprawę uwagi kursantów ma odpowiednia modulacja głosu trenera, dbanie o unikanie monotonii wypowiedzi, stosowanie drobnych przerywników w postaci adekwatnych żartów i anegdot oraz organizacja materiału w sposób, zapewniający logiczną ciągłość zajęć i podsumowywanie, i powtarzanie kolejno poruszanych zagadnień.

Macie inne pomysły na zwiększenie koncentracji? Podzielcie się nimi.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułSposoby, ćwiczenia na koncentrację uwagi
Następny artykułJak zwiększyć efektywność pracy pracowników?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here