W szkołach muszą być przestrzegane procedury formalne, a więc głównodowodzącym jest zwykle nauczyciel (bądź kilkoro) z dużą liczebnie asystą uczniów. Idea opiera się przede wszystkim na zaangażowaniu dzieci i młodzieży. Wszelkie akcje charytatywne powinny oddziaływać wychowawczo, pokazywać, że wśród nas są osoby potrzebujące, które bardzo ucieszą się z podarunku. Inicjatorem działań charytatywnych może być również organ samorządu uczniowskiego, ale pieczę nad akcją uczniowską powinien sprawować nauczyciel. O planowanej akcji charytatywnej musi być poinformowany (a raczej zapytany o zgodę) dyrektor szkoły.

Gdy chcemy zorganizować akcję charytatywną, jej inicjatorzy ustalają jej cel oraz odbiorców. Załóżmy, że celem jest zbiórka przed Świętami Bożego Narodzenia. Trzeba zdecydować o formie zbiórki – czy zostaną wystawione tylko kosze, do których będzie można przynosić podarunki, czy też zbiórkę połączymy z jakimś wydarzeniem (kiermaszem, wyprzedażą, przedstawieniem). Dobrym pomysłem jest kiermasz, ale produkty, w znacznych ilościach, trzeba przygotować dużo wcześniej.

akcja charytatywnaFot. sxc.hu

1. Po takich ustaleniach, wyznaczaniu ról i zadań wśród organizatorów akcji, należy poinformować środowisko uczniowskie i nauczycielskie o planowanej akcji.

2. Warto rozważyć możliwość przeprowadzenia akcji na przykład przed lub po zebraniach z rodzicami uczniów – wtedy istnieje szansa zebrania większej ilości produktów. Ogólnodostępna informacja, najlepiej w formie plakatu umieszczonego w widocznym miejscu (na przykład przy wejściu do szkoły) lub w kilku punktach placówki, powinna zawierać: cel akcji, miejsce jej przeprowadzenia, godzinę oraz formę (pieniądze czy konkretne produkty).

3. Można przygotować ponadto ulotki informacyjne, a jeśli szkoła posiada swój radiowęzeł – ogłosić również informację ustną.

4. Po zakończonej akcji charytatywnej dobrze poinformować środowisko szkolne o jej wynikach, chociażby wzmianką w gazetce szkolnej.

Uwaga!

Akcję charytatywną trzeba więc przemyśleć ze znacznym wyprzedzeniem, nie tylko żeby rzetelnie się przygotować, ale również aby przeprowadzić różnymi drogami akcję informacyjną.

Czy organizowaliście kiedyś akcje charytatywne w Waszych szkołach? Jakie macie doświadczenia? Dajcie znać w komentarzu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułCzy warto zostać harcerzem?
Następny artykułDysonans poznawczy – co to jest, jak sobie radzić?

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here