Podczas tradycyjnych szkoleń przydatną metodą jest mind mapping, technika specyficznego rodzaju notowania. Jej używanie sprzyja zapamiętywaniu i może świetnie wspomagać proces planowania oraz różnorodne prace koncepcyjne. Z jej dobrodziejstw da się korzystać również podczas kursów e-learningowych. Istnieją programy komputerowe (niektóre darmowe) służące do mapowania myśli. Ich zastosowanie może podnieść atrakcyjność e-kursu i umiejętnie używane, znacząco zwiększyć efektywność nauki.

Warto skorzystać z dostępnych w sieci platform dla użytkowników blogów. Taka forma komunikacji może stanowić element e-szkolenia. Można tam skierować luźne dyskusje albo przeznaczyć miejsce na dodatkowe treści lub własną twórczość dla chętnych.

Świetna aplikacja Yuuguu pozwalająca na różne funkcje konferencji i współpracy online, między innymi poprzez udostępnianie pulpitu, obsługę wielu znanych komunikatorów i możliwość grupowych połączeń audio z kilkunastoma krajami (w USA za darmo!).

Istnieje również grupa programów służących do publikacji w sieci prezentacji tworzonych w aplikacjach typu Power Point. Warto się z nimi zapoznać, stanowią bardzo użyteczne narzędzie dla zastosowań e-learnigowych. Dobrze też pokopać trochę w możliwościach, jakie są proponowane dodatkowo do kont gmail. Dzięki nim możemy udostępniać innym użytkownikom w zasadzie większość typowych (dla materiałów szkoleniowych) formatów plików.

Do realizacji części instruktażowych kursu przydatne są programy przechwytujące obraz. Część z nich ma charakter open source, np. CamStudio.

Oczywiście istnieje też wiele aplikacji umożliwiających kompleksowe projektowanie interaktywnych kursów e-learnigowych. Wybór użytecznych do naszych celów narzędzi należy poprzedzić precyzyjnym określeniem potrzeb, jakim mają służyć. Przy takiej liczbie dostępnych na rynku rozwiązań, rzetelne zestawie wszystkich możliwych jest bardzo czasochłonnym i wymagającym fachowej wiedzy zajęciem.

Co myślicie o zajęciach prowadzonych za pomocą metody e-learningu? Mogą być równie skuteczne jak „stacjonarne”? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułBabka drożdżowa – przepis
Następny artykułJak przygotować, przeprowadzić szkolenie BHP?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here