Technik wchodzących w zakres metody odgrywania ról jest sporo. Można korzystać z wybranych lub łączyć poszczególne ich elementy ze sobą. Ważne jest, by organizacja ćwiczenia sprzyjała celom, jakie chcemy osiągnąć. Inscenizacja jako odmiana gry ról polega na pominięciu elementu przygotowanego wcześniej scenariusza ćwiczenia. W tradycyjnym zastosowaniu odgrywania ról praca opiera się na scenariuszu, który może być mniej lub bardziej rozbudowany, może też zawierać miejsce dla improwizacji czy inwencji własnej uczestników szkolenia, bądź go nie przewidywać. Inscenizacja jest bardziej spontaniczna. Może być wynikiem zdarzeń mających miejsce podczas szkolenia, efektem dyskusji na jakiś temat, próbą przedstawienia w realistyczny sposób sytuacji, z którą ktoś miał styczność. Trener może poprosić osobę, która poruszyła taki temat problemowego zajścia, o odegranie wspólnie z nim przebiegu zdarzenia. Taka technika jest bardzo pomocna przy nauce alternatywnych metod postępowania, a jej plusem jest niższy poziom stremowania „aktora”, niż przy zaplanowanym odgrywaniu ról.

Inscenizacje mogą odbywać się w małych podgrupach, przebiegając jednocześnie. To kolejna forma obniżania lęku uczestników przed wystąpieniami. Korzystna dla szkolonych, jest jednak obarczona trudnością dla szkoleniowca, bo wymusza na nim dużą podzielność uwagi. Inną techniką stosowaną podczas inscenizacji są kilkukrotne powtórki w wykonaniu tych samych osób, mające na celu doskonalenie umiejętności w oparciu o coraz bogatsze doświadczenia osób odgrywających role. Można też prosić uczestników, by konkretna inscenizacja została zaprezentowana przez nich kilka razy, ale przez różnych aktorów. Inną techniką jest stosowanie wariantu zamiany aktorów w trakcie inscenizacji, w konkretnym, wskazanym przez trenera momencie.

Zetknęliście się kiedyś z inscenizacjami na szkoleniu? Jakimi? Podzielcie się doświadczeniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułResident Evil 4 – sterowanie
Następny artykułRotacja pracowników na stanowiskach pracy i jej aspekt szkoleniowy

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here