Założeniem metody problemowej jako odmiany analizy przypadku jest podanie uczestnikom szkolenia krótkiej i podstawowej formy opisu zdarzenia Jej przebieg ma stanowić odwzorowanie prawdziwego przebiegu procesu decyzyjnego i co za tym idzie, stanowić swoiste ćwiczenie odpowiedniego operowania kolejnością czynności psychologicznych zmierzających do rozwiązania problemu. Niezwykle istotna jest też kwestia komunikacji pomiędzy członkami grupy zadaniowej i pomiędzy grupami. Metoda problemowa pozwala również na trening selekcjonowania informacji pod kątem ich przydatności dla podejmowania decyzji.

Uwaga!

Przykład stanowiący scenariusz analizy może być zaczerpnięty z doświadczeń rzeczywistych organizacji, może być wzbogacony o fikcyjne elementy w celu podkreślenia problemów, jakie mają być rozwiązane za pomocą case’a lub stanowić całkowicie fikcyjną treść stworzoną przez szkoleniowca. Poprzez zadawanie pytań i odpowiedzi udzielane przez trenera wiedza grupy pracującej nad analizą poszerza się, a podejmowanie decyzji przebiega w oparciu o określone strategie i techniki.

Przebieg szkolenia prowadzonego za pomocą problemowej odmiany analizy przypadku rozpoczyna się od zapoznania szkolonych z uprzednio przygotowaną treścią. Zazwyczaj odbywa się to poprzez rozdanie uczestnikom scenariusza i przeczytanie go przez grupę. Scenariusz może być również wzbogacony za pomocą fragmentów filmów, nagrań i innych form przekazu danych. Kolejnym etapem jest uzyskiwanie szczegółowych informacji przez kierowanie pytań do prowadzącego szkolenie. Na następnym poziomie analizy odbywa się luźna wymiana pomysłów i koncepcji, które wnoszą uczestnicy – swoista burza mózgów. Końcowym elementem jest poziom testowania sugerowanych decyzji i rozwiązań. Taki zestaw operacji dokonywanych na przykładowym materiale wspomaga także umiejętności krytycznego myślenia, analizowania, oceniania i zestawiania danych.

Mieliście kiedyś do czynienia z taką metodą? Jeśli tak – co o niej myślicie? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułKiedy zmienić dziecku szkołę?
Następny artykułJak urządzić pokój dziecięcy?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here