Mnemotechniki umożliwiają szybkie zapamiętywanie informacji, w tempie znacznie przekraczającym tradycyjne sposoby opanowywania treści. Co więcej – techniki pamięciowe stwarzają warunki do opanowywania takiej pojemności danych, którą na co dzień bardzo trudno przyswoić. Sekretem tych metod jest idealne dopasowanie się do zasad funkcjonowania mózgu i ludzkiej pamięci. Tym samym sięgają do nieograniczonych możliwości pamięci, co nie jest uruchamiane w zwykłym sposobie uczenia się.

Techniki pamięciowe są bardzo efektywne, gdyż wykorzystują prawa, jakimi rządzi się mózg. Przyjmijmy, że chcemy zapamiętać nowe informacje. Naturalnym sposobem działania mózgu jest wiązanie, kojarzenie nowo przyjmowanych treści z tymi, które są już znane i opanowane. Sieć neuronów łączy ze sobą fakty.

Tradycyjne „kucie” jest uczeniem się „na pamięć”, bez wykorzystania tej cudownej pracy mózgu. W efekcie nauka jest trudniejsza, mniej wydajna, mało efektywna i nie zakorzenia informacji na długo w pamięci. Techniki pamięciowe natomiast działają w zgodzie z naturalnymi procesami, wiążąc wiedzę poprzez skojarzenia i wyobraźnię. To właśnie skojarzenia są najważniejszym ogniwem w systemie zapamiętywania, wykorzystywanym w każdej metodzie.

Żeby mnemotechniki przyniosły znaczące efekty, muszą być spełnione ku temu warunki. Stanie się tak, jeśli tworzone skojarzenia będą miały określone cechy, dzięki którym zapadną w pamięci na dłużej:

barwność – skojarzenia powinny być nasycone barwami, obrazy mienić się i lśnić.

dynamika – im więcej ruchu, dziejącej się akcji, tym lepiej!

humor – zabawność i śmieszność zapamiętywanej informacji pobudzają mózg.

przesada – działa w dwie strony, czyli albo coś nienaturalnie powiększamy bądź maksymalnie zmniejszamy. Obrazy niezgodne z rzeczywistością zawsze skierowują uwagę.

wielozmysłowość – ze względu na różne style uczenia się, skojarzenia powinny poruszać wszystkie zmysły, nie tylko wzrok, ale też słuch, węch i smak.

umieszczenie samego siebie – skojarzenia z samym sobą w roli głównej potrafią być bardzo silne.

Czy używacie mnemotechnik do uczenia się? Która sprawdza się u Was najlepiej?

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak szybko się wzbogacić?
Następny artykułMnemotechniki – mapa myśli

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here