Piktogramy, czyli schematyczne rysunki, przedstawiały przede wszystkim osoby, zwierzęta i przedmioty. Pismem obrazkowym były hieroglify (pismo starożytnego Egiptu) i pismo klinowe (znaki odciskane na glinowych tabliczkach przy użyciu trzciny).
W dzisiejszych czasach mamy do czynienia z wieloma piktogramami. Najprościej można powiedzieć o nich jako o obrazkach czy symbolach zrozumiałych dla wszystkich. Są one na tyle uniwersalne, że nie ograniczają ich bariery językowe i kulturowe. Napotkamy na nie w różnych miejscach życia codziennego – na lotniskach, dworcach, w publicznych toaletach. Nie można zapomnieć o znakach drogowych, które także są niczym innym jak piktogramami oraz o symbolach ostrzegawczych (np. oznaczenia trucizny lub ryzyka pożaru).
Innymi słowy – mały obrazek lub symbol, bez użycia liter, zawiera w sobie mnóstwo treści. I tak „kółko” na drzwiach toalety jest jasnym przekazem, że mogą z niej korzystać wyłącznie panie. Symbol zastępuje dużą ilość słów.
W jaki sposób piktogramy, sięgające czasów starożytnych, mogą być wykorzystane w szybkim opanowywaniu treści i w zapamiętywaniu?
Otóż, piktogramy świetnie sprawdzają się podczas robienia notatek. Wyrysowywane obrazki i rysunki nie mają oczywiście znaczenia uniwersalnego, ale są nadawane indywidualnie przez osobę uczącą się. Są to symbole tylko dla niej oznaczające daną treść. Uczenie się z piktogramów koleżanki lub kolegi nie jest możliwe. Zresztą trudno byłoby przełożyć czytane słowa jedynie na powszechnie znane i używane symbole…
Jak tworzymy piktogramy? Na marginesie książki, podręcznika lub na małych samoprzylepnych karteczkach przedstawiamy treść tekstu za pomocą obrazka. Jeśli tekst znajduje się na skserowanej stronie, używamy w miarę możliwości wielu kolorów kredek. W innym wypadku pozostaje nam ołówek lub wspomniane już karteczki. Takie rysunki pomogą w zapamiętaniu treści, nawet wierszy „na pamięć” oraz ułatwią powtórki i odnajdywanie konkretnego fragmentu tekstu. Już sama obróbka tekstu ułatwia zapamiętywanie.
Uwaga!
Pamiętajmy, że nie trzeba być artystą, aby tworzyć piktogramy. Mają one znaczenie symboliczne jedynie dla twórcy i tylko jemu mają pomóc w zapamiętaniu tekstu.
Czy wykorzystujecie tę technikę w uczeniu się? Dajcie znać w komentarzu.