Jedna z odmian metody przewiduje układanie rymowanych wierszyków ze słów, które mamy zapamiętać. Takie wierszyki dotyczą zwłaszcza licznych reguł ortograficznych, na przykład:

Samo „h”

Kłopotliwe samo „h”

Dość szczególną skłonność ma:

Lubi „hałaśliwe” słowa:

Huk, harmider, hałasować.

Pisząc „historyjka błaha”,

Nigdy, Haniu, się nie wahaj!

Przez „h” pisz, pamiętaj o tym,

„hałaśliwy wrzask hołoty”.

Huśtać lubisz się? Wiedz o tym, że „h” ma

Hak, huśtawka oraz hamak. (1)

Zapamiętywanie przy użyciu rymowanek jest szybkie i przyjemne, choć tworzenie rymów nie zawsze jest proste. Początkowo układanie może być bardzo czasochłonne, więc lepiej stosować tą metodę okazjonalnie. Szczególnie przydatna będzie na pewno w zapamiętywaniu stałych praw, wzorów matematycznych, zasad ortograficznych czy też innych zasad. Żartobliwe wierszyki umilą zapamiętywanie niejednej trudnej reguły.

Odmianą metody rymowanek są rymowanki liczbowe. Służą one zapamiętywaniu tylko niewielu informacji (zazwyczaj do 10) i to na krótki czas. Rymy układane są pod nazwę kolejnych cyfr, o podobnych do nich brzmieniu, na przykład:

1. Raz – zraz, głaz,

2. Dwa – drwa,

3. Trzy – wszy,

4. Cztery – sery,

5. Pięć – część,

6. Sześć – cześć,

7. Siedem – dym,

8. Osiem – prosię,

9. Dziewięć – skręć,

10. Dziesięć – pieczęć.

Oczywiście, lepiej jest jeśli każdy ułoży swoje własne, niepowtarzalne rymy. Jak zwykle, ważne jest tworzenie aktywnych, dynamicznych skojarzeń, które przyczyniają się do szybszego zapamiętywania. Dla cyfry „trzy” będą to więc skaczące „wszy”. Przypisywanie do kolejnych cyfr umożliwia zapamiętywanie porządkowe, ale też przypominanie „na wyrywki”. Rymy są tworzone na krótki czas, ponieważ gdyby stosować rymowanki do większości spraw do zapamiętania, musiałoby być ich bardzo dużo. Dłuższe zapamiętywanie wymagałoby wtedy wielu powtórzeń.

Aby wyćwiczyć metodę rymowanek, można zachęcić do współpracy domowników. W zależności od ich liczebności, poprośmy o napisanie na osobnych kartkach dwóch lub trzech słów. Ze wszystkich losujemy trzy, cztery słowa i układamy z nich rymowankę. Wraz z kolejnymi ćwiczeniami zwiększamy ilość wykorzystywanych słów.

1) http://www.zasady-pisowni.dyktanda.net/rymowanki-ortograficzne.php

Czy próbowaliście kiedyś opanować tę technikę? Co sprawiło Wam najwięcej trudności? Dajcie znać w komentarzu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułMnemotechniki – akronimy
Następny artykułMnemotechniki – łańcuch skojarzeń

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here