Edukacja Szkolenie jako zarządzanie projektem - planowanie, modelowanie, realizowanie

Szkolenie jako zarządzanie projektem – planowanie, modelowanie, realizowanie

-

Warto zaznaczyć, iż metodyki zarządzania projektem powstały z myślą o dużych korporacjach, realizujących skomplikowane przedsięwzięcia pod względem wykorzystywanych zasobów (m. in. ludzkich i finansowych). Proces przygotowywania szkolenia wymaga zastosowania czy przestrzegania zaledwie kilku najważniejszych zasad:

– szkolenie należy potraktować jako projekt, który zmierza do realizacji określonego celu. Ma początek i koniec. Jest unikalny i tymczasowy. Ma przyznane określone zasoby. Dostarcza określony przedmiot dostawy. Ma jasno zdefiniowany zakres prac. Efektami tak postrzeganego projektu są stworzenie nowego produkt, czyli w naszym przypadku szkolenia oraz osiągnięcie rezultatu (określonego wyniku) w postaci wzbogacenia wiedzy uczestników zajęć;

– w trakcie procesu organizowania szkolenia warto wyznaczyć, tzw. kamienie milowe, czyli kilka najważniejszych punktów, które umieszcza się na osi czasu. Są to znaki, które jednoznacznie wskazują, że określony etap został zakończony. Służą one do sprawdzenia, czy zrealizowano działania, których wykonanie zaplanowano na danym etapie pracy nad projektem. Kamienia milowe pełnią także funkcję monitorującą;

– należy pamiętać, że pomimo najlepiej zaplanowanego szkolenia mogą pojawić się problemy, które przeszkodzą w sprawnej realizacji przedsięwzięcia. Warto więc przygotować plan zarządzania ryzykiem. Ryzyko to sytuacja definiowana jako konkretne zdarzenie, które może mieć szkodliwy wpływ na przebieg szkolenia. Istnieje większe lub mniejsze prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Należy wybrać te zdarzenia, które stwarzają zagrożenia dla realizacji szkolenia. Następnym krokiem jest przygotowanie rozwiązań, które wdrożymy, gdyby pojawił się sie ten problem. Szczególnie powinny być uwzględnione sytuacje z największym prawdopodobieństwem wystąpienia oraz największym, negatywnym wpływem na przebieg warsztatów, np. choroba prowadzącego zajęcia. To ryzyko można zminamlizować, mając dodatkowego trenera;

– zarządzanie zakresem – dotyczy wszelkich zasobów, jakimi dysponujemy w szkoleniowym projekcie. W praktyce polega, m. in. na ustaleniu zakresów obowiązków dla osób, biorących udział w realizacji przedsięwzięcia. Ustalamy, co robi dana osoba i czym się nie zajmuje (np. przygotowuje wyłącznie treść materiałów dydaktycznych, ale nie kseruje ich dla uczestników zajęć). To zarządzanie można zastosować do wszystkich aspektów organizowania szkolenia, wykorzystując następujący wzorzec: obejmuje, nie obejmuje;

– stworzyć harmonogram, działać zgodnie z zawartymi w nim wytycznymi i na bieżąco aktualizować go.

Co myślicie o takim podejściu do szkoleń? Podzielcie się opiniami.

Małgorzata Łyczak

Małgorzata Łyczak - absolwentka politologii Uniwersytetu Opolskiego. Interesuje się dobrą literaturą (szczególnie reportażem), turystyką, polityką, teorią interpretacjonizmu, zarządzaniem projektami oraz zagadnieniami, związanymi z funkcjonowaniem Unii Europejskiej.


Nasz specjalista pisze o sobie:

Jestem osobą, która lubi się uczyć i poszerzać swoją wiedzę o otaczającej rzeczywistości. W dobie XXI wieku pojawiło się wiele nowych możliwości oraz narzędzi, dzięki którym z powodzeniem można się uczyć. Wydaje mi się, że niezwykle ważne jest to, w jaki sposób przekazuje się wiedzę. Powinno się to robić w sposób ciekawy, jasny i przejrzysty, z wykorzystywaniem aktywnych metod.

Cieszę się każdą chwilą mojego życia, ponieważ z każdą nową informacją wzrasta we mnie poczucie jego wyjątkowości oraz niepowtarzalności.

Lubię poznawać nowych ludzi, piękne miejsce i ... klasztory cysterskie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

WARTO PRZECZYTAĆ

Jak zwiększyć efektywność handlowca?

Efektywność pracowników działów handlowych stanowi jedno z najważniejszych, o ile nie najważniejsze, kryterium przetrwania firmy na rynku. Mało jest takich produktów i usług, o których można powiedzieć, że sprzedają się same. Nawet jeśli marka, świadomość produktu i jego atrakcyjność biją wszelkie rekordy, nadal potrzeba kogoś, kto skutecznie go sprzeda. Co więcej, błędy popełnione przez handlowca mogą przyczynić się do niezawarcia transakcji sprzedaży pomimo potencjalnej atrakcyjności produktu dla klienta. Myślę, że niejedna osoba doświadczyła sytuacji, w której niezdarne czy natrętne działania handlowca odstraszyły ją od zakupu danego towaru, a przynajmniej spowodowały czmychnięcie z konkretnego sklepu i nabycie go u konkurencji.

Czy karty kredytowe z supermarketu się opłacają?

Podczas pobytu w hipermarketach z głośników sklepowych kuszeni jesteśmy co krok promocjami, dzięki którym w łatwy i szybki sposób otrzymamy nową kartę kredytową, często wraz z prezentem. Karty kredytowe wydawane są przez sieci handlowe we współpracy z bankami. Czy opłaca się mieć w portfelu tego typu kartę?

Zobacz też

Jak nauczyć dziecko kolorów?

Wszelka nauka małych dzieci powinna przebiegać w formie zabawowej. Zwłaszcza wtedy maluch jest chętny do współpracy. Uczenia się wymagają również kolory, zapamiętać trzeba nie tylko barwy, ale też ich nazwy. Taką naukę można rozpocząć już z półtorarocznym maluszkiem.

Liofilizowane owoce i warzywa – dawka witamin przez cały rok

Z pewnością każdy z nas uwielbia spożywać świeże owoce. Dostarczenie naszemu organizmowi bomby witaminowej niezwykle skutecznie wzmacnia. Niestety, sezon...

Jak udekorować domek ogrodowy, gdy ma się ograniczony budżet?

Każdy z nas marzy o tym, aby jego miejsce odpoczynku było wygodne i przytulne. Jednak równie ważne jest to,...

Może Cię zainteresuje: