Jest to szeroko pojęta wiedza dotycząca zagadnień ze sfery właściwości przedmiotu działania, pracy. W szkoleniu kompetencji twardych kładzie się nacisk na merytoryczny aspekt wiedzy. Nauka odbywa się poprzez studia, szkolenia i kursy przeznaczone dla specjalistów, naukę na stanowisku pracy czy własną edukację opartą o poznawanie literatury i poszukiwanie informacji z różnorodnych źródeł.

Uwaga!

Klasyczne metody wykorzystywane podczas szkolenia umiejętności twardych opierają się na przekazie wiedzy. Mogą być stosowane formy grupowe lub indywidualne. Dobrze spełniają swoje zadanie różnorodne konferencje, seminaria i wykłady, specjalistyczne instruktaże czy techniki zadań zleconych lub zadania lektury. To tylko wybrane przykłady możliwych metod szkoleniowych.

Warto zwrócić uwagę na zalety stosowania aktywnych technik, bo nie należą one jedynie do specyfiki szkoleń kompetencji miękkich. Stosowanie strategii łączących teorię z praktyką przynosi wiele pozytywnych rezultatów, również w zakresie efektywności przyswajania informacji. Walor zdolności implementacji wiedzy teoretycznej w realnych działaniach pozostaje poza dyskusją. Podczas nauczania umiejętności twardych świetnie sprawdzają się różne odmiany metody analizy przypadku (case study). Odpowiednio poprowadzona zastępuje tradycyjne wykłady. Pozwala również na zwiększenie zaangażowania osób szkolonych w proces nauczania, co nie pozostaje bez wpływu na jego skuteczność.

Planując trening kompetencji twardych dobrze skupić się na doborze materiału, adekwatnym do rzeczywistych potrzeb odbiorców. Przesycenie szkolenia ilością treści lub podawanie zbitki informacji potrzebnych ze zbędnymi powoduje spadek efektywności przekazu. Nawet najlepiej zaplanowany wykład czy konferencja zorganizowane tak, że nadmiar danych przytłoczy uczestników lub nie pozwoli na selekcję materiału, nie odniesie oczekiwanego efektu i pozostawi wrażenie straty czasu.

Co myślicie o takim szkoleniu? Zainwestowalibyście w nie? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak wybrać łóżeczko dla noworodka?
Następny artykułSzkolenie z technik wpływu społecznego – na czym polega?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here