Wiele propozycji odnosi się do negocjacji handlowych. Ich celem jest zapoznanie uczestników z przebiegiem procesu negocjacyjnego, przedstawienie kolejnych jego etapów i nauczenie ich, jakie działania są niezbędne, by przygotować się do przeprowadzenia poszczególnych faz negocjacji. Przykładowy program takiego szkolenia obejmuje wprowadzenie do tematyki, poprzez przedstawienie różnorodnych stylów negocjacyjnych, najczęściej w odniesieniu do podziału na styl twardy, miękki i rzeczowy. W oparciu o założone cele negocjacyjne, dobiera się strategie i trenuje odpowiadające im techniki. Podczas szkoleń negocjacji handlowych treści przedstawia się w kontekście celów sprzedażowych i różnych warunków związanych z umowami, a także metodami finalizowania transakcji czy radzenia sobie z obiekcjami partnera rozmów. Uczestników zapoznaje się też z typowymi błędami, których należy unikać podczas prowadzenia pertraktacji.
Warsztaty negocjacyjne proponuje się również takim grupom odbiorców, jak kadra zarządzająca, kierownicy, menadżerowie. W ich pracy umiejętności tego typu są bardzo przydatne podczas rozmów ze współpracownikami, podwładnymi czy przełożonymi. Programy takich szkoleń koncentrują się nie tylko na definiowaniu stylów i poznawaniu technik, ale także wskazują metody radzenia sobie z konfliktami. Omawiają niekiedy aspekty sygnałów niewerbalnych, które mogą być znaczące dla identyfikacji postawy partnera. W podobnym stylu, z naciskiem na konkretne zastosowania, odbywają się warsztaty negocjacji z zagranicznymi kontrahentami, negocjacji zakupowych, dla prawników czy ograniczające się do pogłębiania zagadnienia tylko jednej, wybranej strategii (np. strategii pozycyjnej lub problemowej) albo w podziale na podstawowy i zaawansowany zakres wiedzy. Oczywiście, można znaleźć też propozycje skierowane do szerokich grup odbiorców. Są to jednak spotkania bardziej rozbudowane, często trwające dłużej, niż standardowa sesja.
Niezależnie od specyficznych dla typu szkolenia treści, metodyka zazwyczaj opiera się na bazie narzędzi warsztatowych. Pomijając niewielkie elementy wykładowe, dobre oferty kładą nacisk na praktyczne ćwiczenie zdobywanych umiejętności. Oznacza to prowadzenie pracy uczestników w oparciu o gry symulacyjne, analizy przypadków, nagrywanie zadań realizowanych przez szkolonych i ich omawianie, dyskusje i inne tego typu metody. Często spotykane są również narzędzia autodiagnostyczne, pozwalające na samoocenę stylu negocjacyjnego uczestnika szkolenia.
Co myślicie o takim szkoleniu? Zainwestowalibyście w nie? Podzielcie się opiniami.