Szkolenia to dyscyplina czerpiąca z bardzo różnorodnych źródeł, z zarządzania, z psychologii, z andragogiki i ogólnej dydaktyki oraz wielu innych nauk (zależnie od tematyki). Nietrudno tu więc o nieporozumienia i nieścisłości definicyjne.

Pod pojęciem umiejętności miękkich najczęściej rozumie się takie zdolności, których stosowanie wiąże się z obszarem relacji interpersonalnych i regulacją własnych działań oraz zachowań (zarządzanie sobą). Przykładowe określenia takich kompetencji to np. umiejętność radzenia sobie ze stresem, zdolności przywódcze, zdolności komunikacyjne, umiejętność zarządzania czasem lub autoprezentacji czy zdolności wywierania wpływu. To tylko kilka z bardzo długiej listy.

Jak szkolić tego typu zdolności? Jak przeprowadzić szkolenie umiejętności miękkich, by było efektywne? Najistotniejszą kwestią jest to, że nawet najbardziej fachowa wiedza na temat tego czym jest dana kompetencja, na czym polega lub jakie procesy regulują jej stosowanie nie stanowi o faktycznym jej posiadaniu. Proces szkoleniowy, by był skuteczny, musi obejmować nie tylko zrozumienie co, jak i kiedy robić, ale również trening tej czynności czy zespołu czynności składających się na konkretną umiejętność. Co więcej, by można było doprowadzić do rzeczywistego nabycia zdolności, konieczne jest jej praktykowanie w sytuacjach realnych, najlepiej, występującymi w miejscu pracy szkolonego. Dopiero takie zorganizowanie nauczania umożliwia dojście do etapu płynnego posługiwania się kompetencją i w efekcie trwałą zmianę. Umiejętności miękkie można wyszkolić tylko wtedy, gdy zakładamy odpowiednią możliwość i czas na zbieranie doświadczeń, już po zakończeniu samego etapu stricte szkoleniowego.

Uwaga!

W szkoleniu kompetencji miękkich szerokie zastosowanie mają różnorodne rodzaje metod aktywizujących. Próby nauczania oparte o techniki jedynie wykładowe i nieangażujące uczestników są anachroniczne, zupełnie niezasadne oraz nieskuteczne.

Co myślicie o takim szkoleniu? Zainwestowalibyście w nie? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułMetoda sytuacyjna na szkoleniach
Następny artykułJak wybrać łóżeczko dla noworodka?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here