Z kolei ambient media, to takie nośniki reklamy, które są nimi chwilowo, lub jednorazowo. W chwili kiedy stają się stałymi nośnikami reklamy, zaczynają być zwykłym outdoorem. Na przykład chwilowym nośnikiem może być plecak ucznia gimnazjum, na którym przyklejona została wlepka. Obklejone reklamami drzwi klubowej toalety, to już klasyczny indoor.
Dowodzi to jedynie, że konstruując kampanię ambient marketingu, należy dobrze przemyśleć podejmowane działania i kierować je w konkretną grupę docelową. Może gdyby Polkomtel wlepki rozklejał nie na wszystkich budynkach, ale na przykład na gimnazjach, liceach w miejscach gdzie zbiera się młodzież, (ostatecznie 36.6 kierowana była właśnie do tej grupy docelowej) uniknąłby jakby nie było skandalu. Narzędzia ambient marketingu nie są kierowane do każdej grupy przedsiębiorców. Nie każdy może pozwolić sobie na odważną i kontrowersyjną reklamę. Czy wyobrażamy sobie na przykład naklejkę skłaniająca do zakupu kredytu hipotecznego, przyklejoną do poręczy w autobusie? Reputacja instytucji finansowej, ucierpiałaby dzięki tak nieumiejętnemu zastosowaniu reklamy. Nie oznacza to jednak, że w obrębie poważnej firmy nie można stworzyć kampanii ambient. Bank mający w swojej ofercie hipoteki, ma też karty debetowe dla młodych. Ciekawa wlepka z ich reklamą do już dobry krok.
Ambient marketing to rozwiązanie dla odważnych, stawiających na alternatywne rozwiązania reklamowe przedsiębiorców. Powinien dawać konsumentom powody do rozmowy. Budzić kontrowersje, tworzyć szum wokół marki, produktu i usługi. Granica pomiędzy reklamą poprzez kontrowersję, a antyreklama jest bardzo cienka. Tworząc akcje ambient powinniśmy wiedzieć jak jej nie przekroczyć.
Uwaga!
Przykładem na niezachowanie ostrożności może być akcja reklamowa 36.6. Choć w ogólnym rozrachunku kampania Polkomtelu odniosła pozytywny skutek, nie obyło się bez błędnych kroków. Właśnie w ramach ambient marketingu, Polkomtel porozklejał wlepki reklamowe na ścianach budynków w dużych miastach. W Łodzi reklama nie spodobała się nieformalnemu ruchowi happeningowemu- Grupie Pewnych Osób. Poodklejali oni wlepki, w puste miejsca w komiksowych dymkach wpisali niecenzuralne hasła, następnie poprzyklejali je z powrotem- na salonie Polkomtela przy ul. Piotrkowskiej w Łodzi.
Akcje ambient marketingu, są realizowane na specjalne zamówienie klienta, czyli przedsiębiorstwa. Projekty takie są unikatowe, a ich realizacja bardzo nieszablonowa. Kampania musi być kierowana do konkretnej grupy docelowej, dla konkretnego produktu, czy grupy produktów. Jej forma powinna być ściśle kontekstowa. Zwraca się więc uwagę na kontekst umieszczenia reklamy, nie tylko jej przekaz. Ambient marketing charakteryzuje się wykorzystaniem samodzielnym, lub jednoczesnym kilku czynników do celów reklamowych. Należy do nich wykorzystanie nowych technologii. Np. technologii bluetooth, do ściągania aplikacji na komórkę. Interakcja konsumenta z nośnikiem reklamowym. Na przykład zaproszenie do tańca na ulicy, przez tancerza wynajętego jako żywa reklama szkoły flamenco. Wykorzystuje się także interakcje z otoczeniem, przestrzeń kontekstową, wnętrza w powiązaniu z ich funkcją. Przede wszystkim jednak stawia się na niestandardowe wykorzystanie istniejących nośników reklamowych. Użycie w kampanii co najmniej jednego z tych czynników, czyni kampanię nietuzinkową. Planując takie działania, należny jednak zachować ostrożność i dobrze badać grupę odbiorców.
Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.