Obserwowane w ostatnich latach zmiany na rynku pracy pozwalają dostrzec pewną trwałą tendencję, polegającą na coraz częstszym podejmowaniu pracy, opartej na elastycznych formach zatrudnienia, takiej jak praca zdalna, praca w systemie kontraktowym czy samozatrudnienie. Ponadto pojawiają się nowe zawody w dziedzinie edukacji, usług czy zarządzania, wspomagane sferą technologii teleinformacyjnych (ICT) i dostępem do sieci informacji elektronicznej. Coraz częściej powstają także nowe twory, jakimi są e-firmy – szczególnie w takich branżach, jak public relations, grafika komputerowa czy księgowość.
Obecnie usługi informatyczne i informacja stają się wyznacznikami sposobu życia i zachowań konsumpcyjnych, ukierunkowanych na dostęp do produktów i usług informatycznych. Rozwój dostępu do produktów i usług poprzez elektroniczne środki komunikacji w Polsce jest uwarunkowany przede wszystkim dostępem do Internetu, a zmiany technologii informacyjnych dokonują się w tempie postępu geometrycznego – coraz częściej bowiem oprócz Internetu możemy spotkać się z jego pochodnymi, takimi jak Interanet czy Extranet. Dlatego też pojawienie się e-firm na polskim rynku nie powinno nikogo dziwić, gdyż ranga działalności tego typu przedsiębiorstw będzie w kolejnych latach wzrastać.
Pod pojęciem „e-firma” należy rozumieć prowadzenie działalności gospodarczej w obszarze sprzedaży czy świadczenia usług z wykorzystaniem Internetu, jak również działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu, modyfikacji oraz naprawie produktów cyfrowych niezbędnych do świadczenia tych usług. E-firmy funkcjonują nie tylko w takich branżach, jak public relations, grafika komputerowa czy księgowość, ale dotyczą one takich obszarów działalności gospodarczej, jak badania rozwojowe, badania opinii publicznej, dziennikarstwo, marketing, tłumaczenia, działalność wydawnicza, poligrafia czy architektura.
Zasadniczym pytaniem, jakie wiąże się z założeniem e-firmy, jest to, dlaczego jesteśmy przekonani o założeniu firmy w Internecie, przekładając ten sposób prowadzenia działalności gospodarczej nad tradycyjnym, polegającym na zarejestrowaniu firmy w urzędzie gminy lub dzielnicy albo w Krajowym Rejestrze Handlowym. Zazwyczaj e-firmy zakładają osoby, posiadające dużą wiedzę z zakresu informatyki, potrafiące sprawnie poruszać się w środowisku internetowym, które często mają rozległą wiedzę na temat budowy stron www, tworzenia blogów czy funkcjonowania sklepów internetowych, znające niekonwencjonalne metody e-marketingu.
To, co często zniechęca potencjalnych przedsiębiorców do zakładania „tradycyjnych” przedsiębiorstw związane jest z systemem uregulowań prawnych, który nie jest postrzegany w środowisku biznesowym jako propozycja korzystnych rozwiązań dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Opinia ta prawdopodobnie ulegnie wzmocnieniu ze względu na to, iż w roku 2011 przewidziane są znacznie mniejsze środki na podjęcie działalności gospodarczej przez przedsiębiorców oraz na refundację pracodawcom kosztów tworzenia i doposażenia nowych stanowisk pracy.
Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.