Gminy (a także powiaty czy województwa) mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w których są jedynym wspólnikiem, tworzyć spółki akcyjne lub wstępować do istniejących już spółek kapitałowych jako wspólnicy. Taka możliwość wynika z ustawy z 20 grudnia 1996 roku o gospodarce komunalnej. Taka spółka komunalna różni się od spółek prawa handlowego tym, że zamiast umowy spółki tworzy ją akt założycielski a funkcje organów spółki pełnią osoby sprawujące w jednostce samorządu terytorialnego pełni wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Takie różnice wynikają z funkcji, jakie mają pełnić takie spółki – nie cel zarobkowy jest tutaj celem lecz rozwój infrastruktury gminy i zwiększenie dobrobytu mieszkańców. Funkcja publiczna jest tutaj ważniejsza niż cele zarobkowe.
Podwyższenie ich kapitału zakładowego oznacza wprowadzenie nowych składników do majątku spółki, które to działania wymagają zmiany aktu założycielskiego spółki lub zostały przewidziane wcześniej w momencie jej zakładania. Podwyższenie kapitału zakładowego oznacza w praktyce wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego – samochodu, własności nieruchomości itp.) lub wkładu pieniężnego i wpłacenie go na rachunek bankowy spółki. W praktyce gminy najczęściej korzystają z możliwości wniesienia aportu do spółki, gdyż nie posiadają sum pieniędzy, które mogłyby stanowić element kapitału zakładowego. Sama procedura przebiega w trzech etapach:
Etap I – podjęcie decyzji o podwyższeniu kapitału zakładowego w spółce komunalnej. Decyzji takiej nie może samodzielnie podjąć wójt czy prezydent miasta, gdyż jest to procedura ściśle związana z polityką gminy i wymagająca aprobaty Se strony rady gminy czy rady miasta. Organy te podejmują właściwą uchwałę dotyczącą podwyższenia kapitału zakładowego i określają sposób jego podwyższenia. W praktyce jest to wniesienie do spółki jakiegoś elementu majątkowego należącego do gminy – nieruchomości, którą można wycenić i przy pomocy aktu notarialnego wnieść taki wkład do spółki. Ceny nieruchomości są wysokie, a gminy często nie wykorzystują tych działek na inne cele. Tym sposobem majątek gminy teoretycznie nie ulega zmianie i nie jest konieczne pozyskiwanie dodatkowych funduszy na sam wkład do spółki. Tym samym wniesienie nieruchomości może pozwolić na duże powiększenie kapitału zakładowego spółki komunalnej. Podjęcie uchwały w tym przedmiocie jest początkiem dla wszelkich działań
Etap II – wykonaniem uchwały podjętej przez radę gminy (miasta, powiatu) zajmuje się organ wykonawczy gminy – wójt, burmistrz czy prezydent miasta. Najwięcej trudności (mimo, że to najkorzystniejsze i najczęściej stosowane rozwiązanie) zajmuje wycena nieruchomości przez rzeczoznawcę i określenie wartości gruntu. Za błędy w wycenie odpowie rada nadzorcza, gdyż zawyżenie wartości wkładu i wniesienie go do spółki rodzi odpowiedzialność po stronie wspólnika wnoszącego wkład i rady nadzorczej, która dopuściła do tego i o tym wiedziała do wyrównania wartości tych wkładów z innych środków (1).
Etap III – formalne zakończenie procedury polega na podjęciu uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego na zgromadzeniu wspólników i zamieszczenia tych postanowień w akcie notarialnym – stąd konieczność zebrania wszystkich dokumentów i elementów wyceny wcześniej, aby notariusz zapoznał się z nimi. Dokumenty, które należy dostarczyć wcześniej to:
– akt założycielki spółki komunalnej
– odpis z ksiąg wieczystych dotyczący nieruchomości, która ma być wkładem do spółki
– opinia rzeczoznawcy o wycenie tej nieruchomości i oszacowaniu jej wartości
– uchwały rady miasta (rady gminy) dotyczącej podwyższenia kapitału zakładowego spółki komunalnej
– odpis z KRS dotyczące danych spółki
Taki akt notarialny należy następnie złożyć do sądu rejonowego (sądu rejestrowego) wraz z formularzem zawierającym wniosek o wpisanie do KRS zmian w zakresie kapitału zakładowego. Do takiego zgłoszenia do sądu należy dołączyć:
– uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego
– oświadczenie o objęciu udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym
– oświadczenie wszystkich członków zarządu, że wkład został faktycznie (a nie tylko fikcyjnie – co jest przestępstwem) wniesiony (2).
Po dokonaniu wpisu przez sąd do KRS można starać się o udzielenie kredytu na inwestycje infrastrukturalne.
Źródła:
1) Art. 175 k.s.h.
2) Art. 262 § 2 k.s.h.
Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.