Odnosząc public relations do zarządzania procesami komunikowania można go określić jako zespół narzędzi tzw. marketingu komunikacyjnego, które służą do wytwarzania, podtrzymywania i/lub odzyskiwania pozytywnego wizerunku osoby, instytucji lub przedsiębiorstwa. Dlatego też za istotę public relations uznawane jest komunikowanie, które można rozumieć jako działanie polegające na wymianie informacji między członkami instytucjonalnego systemu stosunków. Najczęściej adresatami public relations są klienci i dostawcy przedsiębiorstwa, media, lokalne i centralne władze, lokalne społeczności i jednostki edukacyjne, stowarzyszenia branżowe i związki zawodowe, jak również – co dotyczy w szczególności spółek akcyjnych notowanych na giełdzie – inwestorzy, akcjonariusze i środowisko finansowe.
Przygotowanie kampanii reklamowej dla przedsiębiorstwa wcale nie musi wiązać się z wydatkowaniem przez nie znaczących środków pieniężnych. Komunikowanie – jako istota public relations – wymaga bowiem doboru odpowiednich środków komunikowania, ze stosowaniem których nie zawsze wiąże się konieczność angażowania dużych kwot finansowych. Generalnie rzecz biorąc, można wyróżnić takie środki komunikowania, jak: słowo (pisane i mówione), obraz (w tym plakat, zdjęcia prasowe czy film), jak również inne środki, takie jak: kolor, ruch, światło, wykorzystanie mowy ciała, wykorzystanie przestrzeni, a nawet dotyk czy zapach. Wszystko zależy od tego, co jest celem naszej kampanii i do kogo jest ona adresowana.
Przygotowując kampanię reklamową dla firmy warto pamiętać o kluczowej zasadzie, którą można ująć w sposób następujący: ludzie uczą się stosować efektywne uproszczenia myślowe i praktyczne reguły zdroworozsądkowe, które pomagają im zrozumieć rzeczywistość społeczną, ponieważ nie są zdolni przetwarzać całej oddziałującej na nich informacji. Co więcej, godny zapamiętania jest także specyficzny sposób przyswajania informacji przez jej odbiorców, co jest szczególnie istotne przy opracowywaniu kosztownych firmowych kampanii reklamowych: ludzie zapamiętują 20% tego co usłyszeli, 30% tego co zobaczyli, 50% tego co jednocześnie widzieli i słyszeli, 70% tego co powiedzieli i 90% tego co sami zrobili.
Dobrze przygotowana kampania reklamowa dla firmy powinna odnosić się do systemu tożsamości wirtualnej przedsiębiorstwa, a zatem do jego logo, które powinno być dobrze przemyślane nie tylko ze względu na ujęcie nazwy oraz kształtu, ale istotny jest także dobór kolorów, stosowanie druków firmowych, pojazdów służbowych zaopatrzonych w reklamę firmy, opakowań czy flag firmowych. Ponadto ważne jest także zwrócenie uwagi na otoczenie (scenerię) naszej firmy pod kątem estetyki i architektury budynków, wyposażenia pomieszczeń, lokalizacji biura czy dostępności miejsc parkingowych dla klientów firmy.
Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.