Trzeba zacząć od podstaw. Zarządzanie zasobami ludzkimi to zasady kierowania wykonywaniem przez ludzi zadań im powierzonych oraz długofalowa strategia rozwoju tych zasad w miarę wzrostu firmy, czyli mówiąc krótko PLAN dla swoich ludzi.

W planie tym trzeba umieć przewidzieć kto będzie – lub już jest – nam potrzebny, a jeśli go zatrudnimy, to co będzie robił, gdzie to będzie robił, za ile, jak długo i czy w razie rozwoju zostanie kierownikiem, czy pozostanie na swoim miejscu, a kierownika trzeba będzie poszukać. Od odpowiedzi na te pytania zależy sposób postępowania z pracownikiem w trakcie rekrutacji i już po przyjęciu. Od pracownika, któremu zapowiadamy, że jest planowany na szefa działu w przyszłości, możemy wymagać więcej samodzielności i zaangażowania. Należy przygotowywać go szkoleniami do zarządzania działem, umiejętności budżetowania i podobnych dziedzin potrzebnych osobie na stanowisku kierowniczym.

Przygotowanie pracownika do przyszłych zadań to właśnie element planowania w zarządzaniu zasobami ludzkimi. To bardzo ważna rzecz, pozwalająca utrzymać najlepszych pracowników w firmie.

Inną sprawą jest samo wdrożenie nowej osoby do pracy. Proces ten bardzo rozbudowany jest zwłaszcza w dużych spółkach, gdzie nabory są częste, a i rotacja nie mała. Nowym pracownikom można przygotować powitalne pakiety informacji w różnej formie, czasem jest to wstępne szkolenie lub prezentacja firmy dla wszystkich świeżo przyjętych, czasem wydrukowane materiały do poczytania, czasami wycieczka po całym zakładzie, aby zobaczyć cały cykl produkcyjny lub po prostu poznać zakamarki firmy.

Do zarządzania należy oczywiście także ocena efektów pracy (systemy oceny), motywowanie pracownika (pensja odpowiedniej wysokości, dodatki i premie, ale także prywatna opieka medyczna, możliwość awansu, dobra atmosfera w pracy itp.), oraz stałe rozwijanie jego umiejętności poprzez szkolenia i przekazywanie doświadczeń przez starszych pracowników. Bardzo ważne jest też przeciwdziałanie na bieżąco wszelkim patologiom, jak molestowanie, czy mobbing.

Ostatecznym, bardzo trudnym dla obu stron czynnikiem związanym z zarządzaniem kadrami jest zwalnianie pracownika. Niezwykle ważne jest w takiej sytuacji przekazanie mu informacji zwrotnej, aby mógł w przyszłości uniknąć błędów, które doprowadziły do jego zwolnienia.

Spójność procesu zarządzania zasobami ludzkimi jest de facto najważniejsza dla sprawnego funkcjonowania firmy. Wszelkie kłopoty na tym polu odbijają się negatywnie na zysku, zwiększają rotację pracowników, potęgują koszty i stres. Zadbanie o ten najważniejszy kapitał, jakim dla firmy są pracownicy, procentuje z każdym rokiem. Lojalni pracownicy są kreatywni przy rozwiązywaniu problemów. Budują oni często całe swoje życie w oparciu o stabilizację uzyskaną dzięki firmie, więc będą jej bronić za wszelką cenę, walcząc o każdą złotówkę, którą firma może zarobić, wdrażając i pilnując, a także niejako wychowując nowych pracowników w zgodzie z obowiązującą kulturą firmową.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak ćwiczyć na drążku?
Następny artykułJak prawidłowo robić pompki?

Inga K. Kowalewska – psycholog. Absolwentka Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (studia psychologiczne o specjalności „Zarządzanie i marketing” oraz studia podyplomowe z zakresu psychologii śledczej). Od 1996 roku prowadzi firmę zajmującą się doradztwem w dziedzinie public relations w sytuacjach kryzysowych oraz organizującą szkolenia wewnętrzne. Klientami firmy są głównie spółki giełdowe.

Jest autorką badania psychologicznego „Poczucie własności jako motywacja do kłamstwa”. Artykuł pt.: „Analiza struktury akcjonariatu”, opisujący wyniki tego badania, opublikowany został w gazecie giełdy Parkiet.

Artykuły naszego specjalisty znajdziesz tutaj:

Analiza struktury akcjonariatu

Porozmawiajmy o tym przy lunchu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here