Istnieje kilka rodzajów tego typu współpracy, a do śledzenia działań internautów i rozliczeń z partnerami potrzebny jest odpowiedni system informatyczny. Opłaty prowizyjne pobierane są za konkretną akcję wykonaną przez internautę, wypełnienie formularza lub dokonanie transakcji zakupu. Do skutecznego prowadzenia kampanii, powstały platformy afiliacyjne, pośredniczące w relacjach między reklamodawcą a reklamo biorcą. Same platformy również na swoich usługach zarabiają, a korzyścią płynącą ze współpracy z platformą jest głownie wygoda. Reklamodawcy zamiast rozliczania się z setkami partnerów współpracują jedynie z jednym pośrednikiem. Aby przystąpić do platformy zarówno reklamodawcy, jak wydawcy muszą spełniać określone warunki. Głównym warunkiem jest opłacalność dla każdej ze stron.
Jedną z najważniejszych decyzji dotyczących przystąpienia do programu partnerskiego jest wybór platformy afiliacyjnej. Dla przedsiębiorcy opłacalność marketingu afiliacyjnego zaistnieje w chwili, kiedy marka oferowanego przez niego produktu jest już dobrze usytuowana na rynku. Nie jest to na pewno działanie marketingowe polecane tym firmom, które prace nad marką dopiero rozpoczynają. Jej znikoma rozpoznawalność nie będzie atutem i raczej nie przyciągnie do nas klientów. W takiej sytuacji warto rozważyć inne formy działań mające na celu budowę marki. Warto pamiętać że oferta nie gwarantująca sprzedażny pochłonie zbyt dużo czasu i pieniędzy poświęconych na promocję. Jeśli oferta nie gwarantuje sprzedaży może się okazać, że zbyt wiele czasu i pieniędzy poświęcimy promując ją. Na tę formę marketingu powinniśmy patrzeć jak na poszerzony o internet dział sprzedaży. Decydując się na bycie partnerem zwracajmy uwagę na odpowiedzialność raportowanie i sprawną komunikację. Szczegółowość informacji daje nam wgląd w słabe i mocne strony kampanii. Powinniśmy wybierać takich wydawców (właścicieli stron internetowych) na których możemy polegać. Cieszących się nie tylko popularnością internautów, ale nie kojarzących się ze spamem. W innym wypadku na szwank wystawiona zostaje nasza reputacja.
Uwaga!
Ta forma reklamy i pozyskiwania klienta jest działaniem przyszłościowym. Już dziś w Wielkiej Brytanii ponad dziesięć procent wszystkich oferowanych w sieci produktów i usług sprzedaje się dzięki marketingowi afiliacyjnemu. Konieczność obniżania kosztów i nakładów ponoszonych na działania marketingowe, daje sporą szansę na dalszy dynamiczny rozwój tego rodzaju marketingu również w Polsce.
Marketing afiliacyjny jest doskonałym sposobem zmniejszenia wydatków na reklamę. Ostatecznie nie płacimy za reklamę, ale za jej konkretny skutek w postaci zakupu. Daje pełną kontrole nad tym czy reklama przynosi efekty czy tez nie. Ponosimy koszty jedynie w chwili, w której nawiązany zostanie kontakt z klientem. Czy to poprzez zakup, wydrukowanie kuponu rabatowego, pozostawienie danych do kontaktu, umówienie z konsultantem czy zamówienie newslettera. Dzięki pośrednictwu platformy afiliacyjnej, nie musimy sami szukać witryn odpowiednich do reklamy naszych usług czy produktów. Dodatkowo platformy afiliacyjne dysponują oprogramowaniem treckingowym, które umożliwia śledzenie działań wydawców. Pozwala to na wyławianie najskuteczniej sprzedających nasze produkty partnerów. Zaletą jest również kontrolowanie na bieżąco kosztów pozyskania klienta. Jak już wspomniała wyżej największą zaletą jest płacenie za pozyskanie klienta, a nie za reklamę. Marketing afiliacyjny jest najczęściej uzupełnieniem tradycyjnych działań marketingowych.
Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.