Pierwsza i najbardziej popularna koncepcja, 4P czyli product, price, place, promotion, mówi o czterech argumentach, za pomocą których możemy oddziaływać na rynek. Produkcie, cenie promocji i dystrybucji. Zakłada ona skupianie się na produkcie, asortymencie. Na jakości, marce, opakowaniu, czy jakości usługi. Mówi kształtowaniu ceny w oparciu o politykę cenową, warunki płatności, czy rabaty. Skupia się na kanałach dystrybucji i szukaniu rozwiązań logistycznych. W odniesieniu do promocji mówi o działaniach reklamowych samych w sobie, ale także o promocji osobistej, uzupełniającej i promocji sprzedaży w tym o merchandisingu, a także o public relations. Te cztery aspekty, razem tworzą mieszankę, która umożliwia szybko i skutecznie zwiększyć sprzedaż firmy. W koncepcji 4P chodzi przede wszystkim o zapewnienie spójności działaniom marketingowych.
Uwaga!
Koncepcja dwuczynnikowa Frey’a w dobieraniu narzędzi marketingowych, skupia się na dwóch podstawowych zagadnieniach, na ofercie, oraz metodach i narzędziach. Trzyczynnikowa Lazera i Kellyego na produkcie i serwisie, dystrybucji, komunikacji i przekazie informacji. Każda z koncepcji jest wyjściową do tworzenia palety narzędzi marketingowych. Nie są one zawsze sztywne. Dostosowywane są do rynku, produktu czy specyfiki firmy i jej klienta. Jedynie poprawne zidentyfikowanie potrzeb i celów pozwoli na skuteczne dobranie odpowiedniego rodzaju reklamy.
Marketing mix 4C to spojrzenie na reklamę z drugiej strony barykady, czyli z punktu widzenia konsumenta. Takie podejście do tematu zaproponował Robert Lauterborn. Mając sporo racji, bo przecież odbiorcą reklamy jest klient. Customer value- czyli wartość dla klienta (w marketingu 4P to produkt), cost czyli w obu rodzajach marketingu cena, conveniece- wygoda nabycia (dla 4P dystrybucja), oraz communication- komunikacja, czy z punktu widzenia specjalisty od marketingu- promocja. Klient nie zastanawia się nad tym, jakie zabiegi wykonuje marketingowiec. Produkt to dla klienta rozwiązanie problemu, braku konkretnego dobra. Cena jest dla niego konieczną stratą poniesioną dla rozwiązania problemu, dystrybucja jest w jego oczach wygodą nabycia. Będzie zwracał uwagę na to, czy ma dogodny dostęp do danego produktu. Promocja zaś odbierana jest jako komunikacja producenta z nim samym- z klientem. Eksperci często zatracają zdolność oceny, czy produkt będzie atrakcyjny z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Wcielenie się w role klienta, czy prowadzenie dialogu z klientem, jednym słowem empatia może przynieść korzystne efekty.
Koncepcja 7P wprowadza do wymienionych 4P trzy kolejne czynniki. Peole, process, psychical evidence. Ludzi, proces i dowody materialne. Głosi ona że w proces sprzedaży zaangażowani są ludzie. Klienci,sprzedawcy, pracownicy serwisu, osoby wykonujące usługę, doradcy itp. Dostrzega istnienie marketingu szeptanego, w myśl zasady, że zadowolony klient poleci firmę dwóm znajomym, niezadowolony przekaże swoje niechlubne uwagi dziesięciu. Dodatkowo w czasach internetu, liczby te należałoby przynajmniej potroić. Dodanie do koncepcji analizy procesów, polega na zainteresowaniu się drogą prowadzącą do skupienia uwagi konsumenta. Nad procesami sprzedaży, dostarczania produktu, używania a także zakończenia użytkowania. Dowód materialny, to sposób na ugruntowanie w kliencie przekonania o tym, że firma świadczy usługi o najwyższej jakości. Chodzi tutaj o całą masę rożnych elementów, od dobrego logo, przez biuro w prestiżowym miejscu, jego profesjonalny wystrój, wszystko to, co może przekonać nas, że firma oferuje produkty z wysokiej półki.
Czy informacje zawarte w tekście okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.