Marketing sportowy można podzielić na dwie podkategorie. Taki, który przedsiębiorstwa wprowadzają i realizują używając sportu, oraz taki, jaki prowadzą przedsiębiorstwa handlujące usługami i towarami ze sportem związanymi. Do tego dojść jeszcze może marketing organizacji i zrzeszeń sportowych. Wykorzystanie podmiotu sportowego, czy aktywnego trybu życia w reklamie, to szereg przemyślanych działań. Zastosowanie klasycznych technik marketingowych, zostało dostosowane do tej konkretnej dziedziny życia społecznego.
W Polsce marketing sportowy utożsamiany jest często jedynie ze sponsoringiem. Poza znanym nam już noszeniem przez zawodników piłkarskich drużyn koszulek z logo sponsorującej drożynę firmy, do czynienia mamy z całą paletą innych rozwiązań i działań. To narzędzie reklamy stosowane jest z dużym powodzeniem przez samorządy publiczne w budowaniu wizerunku gmin. Premier rządu, kopiący piłkę na kolejnym zbudowanym dla młodych naśladowników Maradony boisku- to PR przez sport. W obliczu zbliżającego się szybkim krokiem Euro 2012 z marketingiem sportowym będziemy mieli coraz więcej do czynienia. Żadna szanująca się agencja reklamy, nie przepuści okazji jaką jest organizacja Euro, do stworzenia dla swojego klienta sportowej reklamy. Poprzez sport promują się miasta, hotele, centa rekreacyjne i pobytowe, firmy komunikacyjne, każdy, kto ideą swojej firmy odpowiada choć w niewielkim stopniu idei propagowania sportu. Jeśli nie, to z cala pewnością dobry marketingowiec znajdzie powiązanie. Bank tez może wspierać sport, dając nam promocyjne kredyty na bilety na mecze reprezentacji polski, albo gratisową flagę biało czerwonych do każdej karty kredytowej.
Uwaga!
Dzięki odpowiedniemu zastosowaniu marketingu sportowego, możemy zarządzać swoim wizerunkiem, promować markę, podwyższać sprzedaż. Stworzenie planu marketingu sportowego nie rożni się w działaniach niczym, od tworzenia standardowych kampanii. Ustalamy stan wyjściowy, określamy cele i strategie, tworzymy plany, realizujemy, korygujemy rozbieżności, a w razie potrzeby weryfikujemy cele. Skuteczność tego narzędzia tkwi w emocjach. Wydarzenia sportowe zwłaszcza te, które kończą się pozytywnymi wynikami biało czerwonych, budzą emocje. Ogromną kumulację pozytywnych emocji. Siła przekazu reklamy połączonej ze sportem, tkwi właśnie z skojarzeniu firmy z tymi pozytywnymi wydarzeniami, z tymi wybuchami euforii. Inwestowanie w marketing sportowy przynosi spore korzyści, rodzi jednak wiele problemów. Podstawowym są bardzo duże nakłady finansowe, jakie trzeba przeznaczyć na sensowną kampanie. Promowanie swojej marki podczas dużych wydarzeń sportowych, będzie kosztowne. Wiedzą o tym przedstawiciele dużych polskich korporacji, znają oni jednak wyniki takich inwestycji.
Małe i średnie przedsiębiorstwa, nie są jednak skazane jedynie na standardowe formy reklamy. Wspieranie sportowych inicjatyw w swoim regionie, czy uczestnictwo w sportowych eventach, przyniesie podobne efekty, na mniejszą skalę. Od czegoś przecież trzeba zacząć, jeśli w myślach mamy wizję naszego firmowego loga, na koszulce Michała Kucharczyka, czy Artura Sobiecha.
Dlaczego szukacie takich informacji? Czy okazały się pomocne?