Działalność firm, szczególnie tych dużych, opiera się na bardzo szerokiej gamie procesów i zadań realizowanych w obrębie przedsiębiorstwa. Nie w każdym zakresie można być wyspecjalizowanym. Tak więc outsourcing pozwala na oddanie słabszych stron w ręce innych organizacji, które są fachowcami w swoich dziedzinach. Takie podejście może przyczynić się do redukcji kosztów lub zwiększenia konkurencyjności, dzięki podniesieniu jakości wykonywania pewnych zadań.
Uwaga!
Określeniu elementów, które mogą zostać oddane w „obce ręce” służy tzw. „core business” – zestawienie strategicznych dla organizacji misji i działań, również tych, które stanowią jej mocne strony i absolutnie nie mogą zostać oddelegowane poza jej podstawowe zarządzanie. To co znajduje się poza tym obszarem, może być rozpatrywane w kategoriach procesów, zadań czy funckji zdatnych do outsourcingu. Na przykład w wielu firmach świetnie sprawdza się outsourcing usługowy IT. Polega on na oddaniu całego zaplecza związanego z infrastrukturą informatyczną w ręce firmy profesjonalnie zajmującej się tą dziedziną.
Dzięki temu organizacja nie musi martwić się o tworzenie zespołu specjalistów nadzorujących i wspomagających pracę pozostałych pracowników, nie ma potrzeby tworzenia odrębnego działu IT. Takie rozwiązanie ma zastosowanie w małych i średniej wielkości firmach, które wymaga częstego i fachowego wsparcia, a jednocześnie przedsiębiorstwu nie kalkuluje się tworzenie odrębnej komórki do tych działań. W tym przypadku, podobnie jak w wielu innych zastosowaniach outsourcingu, za wadę tego rozwiązania można uznać powstanie pewnego poziomu ryzyka wycieku informacji, które dla firmy są istotne lub nawet strategiczne.
Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.