Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z ponoszeniem przez przedsiębiorcę ryzyka, którego całkowite wyeliminowanie nie jest możliwe. Można jednak skutecznie „zarządzać ryzykiem”, a zatem próbować w najlepszy z możliwych sposobów minimalizować to ryzyko poprzez przysłowiowe „chuchanie na zimne”. Każdy bowiem przedsiębiorca, a zwłaszcza ten, który odpowiada za zobowiązania prowadzonej przez siebie spółki całym swoim majątkiem musi pamiętać, że każda podejmowana przez niego decyzja powinna być gruntownie przemyślana. Dotyczy to w szczególności wszystkich kontaktów z kontrahentami – nie tylko nowymi, z którymi do tej pory nie mieliśmy okazji współpracować, ale także z dotychczasowymi, którzy mogą w każdym momencie utracić płynność finansową, co wiąże się z niemożnością regulowania przez nich zaciągniętych zobowiązań.
Zasadniczym sposobem weryfikacji kontrahenta naszej firmy jest skorzystanie z ogólnodostępnych i bezpłatnych rejestrów, jak również zasięgnięcie opinii o kontrahencie u przedsiębiorców, które do tej pory współpracowali z nim. Dotyczy to zazwyczaj współpracy mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw, natomiast w przypadku spółek o dużym rozmiarze działalności, osiągających znaczące przychody ze sprzedaży i chcących utrzymać swoją przewagę konkurencyjną na rynku, stosowane są często metody tzw. wywiadu gospodarczego, które należy utożsamiać z wszystkimi działaniami zmierzającymi do zdobycia informacji o konkurencji czy partnerach biznesowych w celu wyeliminowania potencjalnego ryzyka lub osiągnięcia przewagi w planowanych negocjacjach biznesowych.
W przypadku, gdy kontrahentem naszego przedsiębiorstwa jest partner prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą lub gdy zamierzamy kooperować z jednym ze wspólników spółki cywilnej, weryfikację kontrahenta należy rozpocząć od wizyty w urzędzie gminy lub dzielnicy, w której prowadzona jest ewidencja działalności gospodarczej, właściwa dla miejsca zamieszkania kontrahenta. Informacja może nam być udzielona ustnie lub – jeśli przedsiębiorca uzna to za stosowne – również w postaci pisemnej. Informacja udzielana ustnie jest bezpłatna. Natomiast z wydaniem takiej informacji w formie pisemnej wiąże się konieczność uiszczenia opłaty skarbowej, którą należy uregulować albo bezpośrednio w kasie urzędu, albo poprzez przelew na konto urzędu z odpowiednią adnotacją.
W przypadku spółek, które tworzone są na mocy przepisów kodeksu spółek handlowych, a zatem wszystkich spółek jawnych, komandytowych, komandytowo-akcyjnych, partnerskich, jak również spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych, należy udać się do Krajowego Rejestru Sądowego. Obecnie istnieje także możliwość wyszukania danego kontrahenta na stronie internetowej Krajowego Rejestru Sądowego (wpisując adres www.krs-online.com.pl), która zawiera spis wszystkich podmiotów według nazw, województw czy formy prawnej.
W przypadku spółek o dużych rozmiarach, dość częstą praktyką jest stosowanie narzędzi wywiadu konkurencyjnego. Jest to możliwe za sprawą tzw. wywiadowi gospodarczych, które od wielu lat z powodzeniem funkcjonują na polskim rynku. Warto jednak podkreślić, że najlepszym źródłem informacji są kontakty osobiste z kontrahentem – zarówno te jawne, jak i nieoficjalne, a także z jego klientami, partnerami, a nawet konkurentami.
Dlaczego szukacie takich informacji? Czy okazały się pomocne?