Identyfikacja użytkownika odbywa się poprzez wpisanie przez niego odpowiedniego loginu i hasła. Dzięki temu uzyskuje on dostęp do konta, jest to jednak funkcja bierna, pozwalająca jedynie na monitorowanie stanu konta i obserwowanie dokonanych operacji. Jeżeli użytkownik chce dokonać zlecenia przelewu musi w zależności od systemu przyjętego w jego banku, albo:

– wpisać odpowiedni kod podany na karcie kodów przysłanej przez bank, albo

– wpisać kod przysłany smsem na podany w banku numer telefony komórkowego, w celu zatwierdzenia zleconej operacji.

Większość instytucji stosuje zasadę dopuszczania trzykrotnej pomyłki. Kiedy za trzecim razem użytkownik konta pomyli się we wpisywaniu hasła bądź loginu dającego dostęp do konta, traci on możliwość logowania się. Jeżeli użytkownik pomyli się trzykrotnie przy wpisywaniu odpowiedniego kodu zatwierdzającego zlecony przelew lub zlecenie stałe, wtedy traci możliwość dokonywania operacji, ale nadal posiada dostęp do biernego użytkowania konta.

Nie wszystkie bank stosują zasadę dopuszczania do trzykrotnego wpisywania hasła, loginu i kodu przed zablokowaniem. Niektóre pozwalają nawet na pięć prób wpisania właściwych haseł i kodów, zanim zostanie zaaplikowana blokada dostępu. Należy także pamiętać, że niektóre systemy mogą zablokować dostęp do konta w przypadku kilkudziesięciu nieprawidłowo wpisanych kodów i haseł nie pod rząd. Oznacza to, że jeżeli klient pomylił się w ciągu całego okresu użytkowania konta internetowego określoną ilość razy (np. 50), to nawet jeżeli były to pomyłki jednorazowe, które nie doprowadziły nigdy do zablokowania dostępu, po wystąpieniu wyznaczonej ilości takich pojedynczych pomyłek konto również może zostać zablokowane.

W jaki sposób użytkownik ma w takiej sytuacji odblokować dostęp do konta, lub odzyskać możliwość zlecania operacji?

Każdy bank ma swój system i reguły pozwalające na uzyskanie ponownego dopuszczenia do używania internetowego konta bankowego.

Odblokowanie konta może wymagać od klienta banku:

– zgłoszenia się osobistego w oddziale i wypełnienia odpowiedniego wniosku, który skutkuje albo odblokowaniem konta przez pracownika banku, albo też powoduje wręczenie klientowi kodu do samodzielnego odblokowania konta;

– zatelefonowania pod odpowiedni numer, pod tym numerem zostaną mu zadane pytania identyfikacyjne, jeżeli odpowie na nie poprawnie i jego tożsamość zostanie potwierdzona, może zlecić odblokowanie konta, które w większości wypadków zostaje przeprowadzone w ciągu 24 godzin.

Niektóre banki w ramach procesu konfirmacji same oddzwaniają do klienta, który zgłosił telefonicznie potrzebę odblokowania kotna. Taka forma niestety może powodować przedłużanie się oczekiwania na przywrócenia dostępu do konta, gdyż niestety system obsługi telefonicznej często jest bardzo przeciążony i przesuwa termin ponownego udostępnienia konta klientowi.

Warto zapoznać się z zasadami i formalnościami związanymi z ponownym udostępnieniem przez bank klientowi zablokowanego konta internetowego, by w sytuacji wystąpienia tej komplikacji wiedzieć jakie działania podjąć.

Zablokowaliście kiedyś swoje konto internetowe? Jak wyglądała procedura odblokowywania go?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here