Do polskich ofert na kartę, a więc w systemie prepaid, trafiły właśnie zmiany znane zachodnim klientom od lat. Można by rzec – w końcu doczekaliśmy się sytuacji, w której to klient decyduje, kiedy chce płacić za usługi na kartę. Do tej pory oferty przedpłacone cechowały się – z jednej strony – brakiem zobowiązań częstego doładowywania konta, z drugiej zaś – koniecznością zasilania telefonu w związku z krótkimi terminami ważności konta na połączenia wychodzące. Oznaczało to, że mimo posiadania oferty na kartę, chcąc mieć możliwość dzwonienia, musieliśmy stale dokupywać kolejne zasilenia, nawet jeśli nie wykorzystaliśmy jeszcze poprzedniego.
Duża konkurencja na tym rynku wymusiła korzystne zmiany dla klientów ofert na kartę. Jako pierwsi skorzystali już w 2009 roku klienci sieci Play. W nowej, wówczas taryfie Play Fresh, operator wprowadził roczną ważność konta po każdym zasileniu, nawet kwotą 5 zł. Przez ponad 2 lata żaden z operatorów niemal nie zbliżył się ofertą do tej pionierskiej, ukazanej przez Play.
Kolejnym po Play operatorem wydłużającym konta swoich klientów na dłużej stał się CenterNet, młody operator infrastrukturalny, świadczący swoje usługi pod marką wRodzinie. W ramach tej oferty użytkownicy otrzymują aż 2 lata ważności połączeń wychodzących po zasileniu kwotą 25 zł.
W drugiej połowie 2011 roku, w związku ze zmniejszającą się bazą klientów na kartę największych operatorów, kolejnych dwóch zdecydowało się na zmianę zasad. Pierwszy z nich – Orange – zaproponował w promocji, trwającej do końca listopada 2011 roku, przedłużenie ważności środków na koncie o 2 lata. Warunkiem skorzystania z oferty jest wysłanie bezpłatnego SMS-a o treści START pod bezpłatny numer 8002. Po terminie promocyjnym operator zapowiada wydłużanie ważności konta o rok po każdym wysłanym w ten sposób SMS-e.
Drugi operator PTC, obsługujący marki Tak Tak oraz Heyah, wprowadził w nich roczną ważność konta głównego po każdej płatnej czynności wykonanej oraz każdej odebranej. Operator aktualizuje konta klientom maksymalnie 1 raz w ciągu 30 dni. Każde wykonanie połączenia czy wysłanie SMS, MMS lub połączenie z Internetem upoważnia do przedłużenie ważności konta. Również odebranie połączenia lub wiadomości SMS – za wyjątkiem reklamowych – upoważniają do wzięcia udziału w promocji.
Do końca października 2011 roku klienci ofert na kartę Plusa nie doczekali się odpowiedzi ofertowej tego operatora. Nadal muszą zasilać konto kwotą minimum 30 zł, aby przedłużyć środki o 30 dni lub kwotą 50 zł w celu przedłużenia o 3 miesiące.
Z jakiego systemu korzystacie – prepaid czy abonament? Dlaczego? Dajcie znać w komentarzu.