Przed zakupem zabytkowego jednośladu dobrze jest zdecydować się na jeden lub kilka konkretnych modeli. Szukanie jakiegokolwiek motocykla zwykle kończy się znalezieniem pojazdu w „jakimkolwiek” stanie. Upatrzenie konkretnego modelu pozwala jeszcze przed podjęciem decyzji o szukaniu i oglądaniu ofert na zdobycie wszelkich potrzebnych informacji o ewentualnych kłopotach w renowacji motocykla, jego historii, najczęstszych usterkach, charakterystyce i – co najważniejsze – dostępnej literatury na temat serwisowania pojazdu.

W dzisiejszych czasach możliwości renowacji pojazdów nawet z odległych lat są zdecydowanie większe, ale bez posiadania książek serwisowych naprawa niektórych podzespołów może okazać się niezwykle trudna, o ile nie niemożliwa. Posiadając dokumentację, łatwo zapoznać się z budową motocykla i ocenić, co będzie konieczne do weryfikacji podczas oględzin konkretnego egzemplarza.

Wyszukując oferty, nie warto na siłę szukać okazji. Okazje rzadko okazują się prawdziwe, często podyktowane są chęcią pozbycia się kłopotu. Szukać należy motocykli z dokumentacją, nawet jeśli jest stara i lekko zniszczona, na jej podstawie możliwe będzie odtworzenie historii pojazdu i wydanie nowych dokumentów, co umożliwi rejestrację i użytkowanie na drogach publicznych. Rejestracja bez dokumentacji jest możliwa tylko w wypadku typowo zabytkowych pojazdów – jest zdecydowanie trudniejsza.

W przypadku naprawdę starych modeli ważniejsza od okazyjnej ceny okazuje się kompletność pojazdu. Nawet zniszczone części mają większą wartość niż ich zamienniki lub ich brak. Pamiętać należy, że ilość modeli z dawnych lat jest znacznie mniejsza i zdobycie brakujących elementów często bywa kosztowniejsze niż zakup całego pojazdu, jeśli jest możliwe.

Kolejnym parametrem do oceny jest, oczywiście, stan pojazdu. W tym wypadku należy dokładnie przejrzeć cały motocykl, szukać należy uszkodzeń mechanicznych, pęknięć elementów, przerdzewień, spawów w miejscach innych niż wykonanych przez producenta. Zdobycie tej wiedzy pomoże wstępnie wycenić koszty naprawy motocykla i przywrócenia mu dawnej świetności. Prawie zawsze konieczne będzie malowanie, więc stan lakieru nie jest tutaj żadnym wyznacznikiem.

Przed podjęciem finalnej decyzji o zakupie koniecznie należy zweryfikować dostępność części zamiennych na rynku, a przede wszystkim ich cenę oraz ceny usług, jakie trzeba będzie wykonać w warsztatach. Koszty renowacji nierzadko przekraczają kilkukrotnie koszt samego zakupu, trzeba więc być w pełni na to przygotowanym.

Czy jeździcie zabytkowymi motocyklami? A może szczególnie podobają się Wam jakieś modele? Który zabytkowy motocykl kupilibyście? Wyraźcie swoją opinię w komentarzu!

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak komfortowo podróżować motocyklem?
Następny artykułJak pokonywać wzniesienia na motocyklu?

Marcin Węgrzynek – informatyk, pasjonat IT i ekonomii. Pracuje w dużej polskiej firmie informatycznej. Po pracy miłośnik motocykli, swój własny używa na co dzień.

 


Nasz specjalista pisze o sobie:


Jednoślady napędzane silnikiem były obecne w moim życiu od najmłodszych lat, znacznie później stały się środkiem transportu i hobby. Ograniczony budżet na pierwszy motocykl pozwolił mi poznać maszynę od każdej strony, również tej kłopotliwej, dzięki czemu zdobyłem szeroką wiedzę na ich temat.

Zawsze stawiam na bezpieczeństwo jazdy i maksymalną przyjemność, co polecam wszystkim motocyklistom. Własne dwa kółka to dla mnie sposób na relaks, sportową jazdę dającą adrenalinę, a także dalsze wypady turystyczne, które z perspektywy motocykla wydają się być atrakcyjniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here