Podstawą kontroli opony jest głębokość bieżnika. W przypadku opon motocyklowych głębokość ta nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm. Przez minimalną głębokość bieżnika rozumie się tutaj zmierzoną wartość na środku opony, w miejscu, gdzie bieżnik jest najbardziej zużyty. Odszukanie takiego miejsca jest wymuszone faktem, że nie zawsze opony zużywają się równomiernie. Pomiar głębokości najlepiej wykonać specjalnym urządzeniem, lecz bez niego pomiar jest jak najbardziej możliwy, choć mniej dokładny.
Zaleca się jednak weryfikacje minimalnej wartość u producenta opony, bowiem wartość 1,6 mm wynika z przepisów prawnych, a nie ze specyfikacji produktu, w praktyce może okazać się, że opona traci swoje właściwości szybciej. Przy okazji kontroli bieżnika warto również przyjrzeć się bokom opon, od czasu do czasu zdarza się bowiem, że nierówna praca opony doprowadza do otarć. Jeśli nie są głębokie i nie narastają, nie są powodem do niepokoju, w przeciwnym wypadku jest to sygnał, że opona lub koło są zniekształcone albo koło wymaga wyważenia.
Poza kontrolą bieżnika równie ważną czynnością, choć wykonywana znacznie rzadziej, jest kontrola jakości opony pod kątem jej starzenia. Pierwszym najważniejszym sygnałem jest upłynięcie 5 lat od terminu wyprodukowania opony. Datę produkcji można poznać odczytując numer DOT na oponie (4 cyfry, dwie pierwsze to tydzień roku, 2 ostatnie to rok wyprodukowania). Po tym czasie guma traci swoje właściwości – staję się twarda i zaczyna truchleć. Oczywiście 5 lat nie jest sztywną granicą. Jeśli przetrzymujemy motocykl w silnie nasłonecznionym miejscu na rozgrzanej powierzchni, opony znacznie szybciej ulegną degradacji. Szczególnie niebezpieczne jest lekkie pękanie gumy bieżnika, przyspiesza ono zużycie opony i zdecydowanie pogarsza przyczepność. Powyższe czynniki są zdecydowanie bardziej istotne w oponach szosowych, motocykle ściśle terenowe z pewnością nie są równie wymagające, o ile oczywiście nie zostaną użyte na asfalcie.
Nie bez znaczenia jest kontrola ciśnienia w oponach. Zwykle w motocyklach ciśnienie waha się od 2,3 do 2,6 bar dla koła przedniego i od 2,7 do 3,0 bar w kole tylnym. Dokładne wartości podaje każdy producent motocykla. Ciśnienie najlepiej sprawdzać regularnie, a także przed każdą dalszą wyprawą. Kontrola powinna być wykonywana na zimnych oponach. Rozgrzane opony zwiększają ciśnienie w swoim wnętrzu, więc wskazania będą przekłamane.
Dobrą praktyką jest używanie jednego sprawdzonego miernika, oczywiście nie zawsze można z niego skorzystać, ale należy pamiętać, że spotykane na stacjach urządzenia mogą podawać różne dane w swoich odczytach.
Jak często sprawdzacie stan swoich opon? Robicie to regularnie, czy po każdej dłuższej trasie? Wypowiedzcie się w komentarzu!