W motocyklach bardzo rzadko używa się hydraulicznej automatycznej regulacji zaworów, jak to jest w większości samochodów, dlatego producenci zalecają serwis okresowo w zależności od przebiegu silnika. Modele wysokoobrotowe i starsze konstrukcje najlepiej jest poddawać korekcie co 6 tys. kilometrów, mniej wysilone silniki wymagają regulacji co 12 tysięcy, natomiast wolnoobrotowe jednostki pozwalają czasami na regulację nawet co 24 tysiące kilometrów. Dokładne dane najlepiej pozyskać od producenta danego modelu motocykla. „Serwisówka” okaże się również bardzo przydatna, jeśli zdecydujemy się wykonywać regulację własnoręcznie, co nie jest prostym procesem.
Regulowanie zaworów w motocyklach odbywa się za pomocą dwóch metod. Pierwsza z nich, najpopularniejsza, ale i trudniejsza do wykonania zakłada użycie płytek zaworowych, posiadających odpowiednie średnice i grubości, dzięki którym kasowane są luzy. Płytki te z czasem potrafią się zużyć, ale częściej przestaną być właściwe w wyniku zmiany wartości luzów na poszczególnych zaworach. Gotowe płytki można kupić w szerokiej gamie rozmiarów, dobrym pomysłem jest najpierw wykonać podmiany poszczególnych płytek między zaworami, co pozwoli zaoszczędzić na zakupie wszystkich wymaganych płytek.
Nie zaleca się szlifowania starych płytek w celu zmiany ich grubości – dobrej jakości płytki są powierzchniowo utwardzane, a więc po przeszlifowaniu stracą swoje właściwości i ulegną szybszemu zużyciu. Pomiar luzów powinien następować po ustawieniu wału korbowego w pozycji, gdy luz jest największy, szczegóły takiego ustawienia należy sprawdzić w książce serwisowej, bowiem w zależności od konstrukcji silnika metody na to mogą być rożne. Warto posiadać do pomiaru dobrej jakości szczelinomierz o możliwie jak największej dokładności, tanie produkty nie sprawdzą się w tym zadaniu.
Druga metoda zakłada użycie mechanizmu regulacji śrubami, który jest zdecydowanie bardziej przyjazny użytkownikowi, ale również mniej precyzyjny. Tutaj regulacja opiera się na odpowiednim pomiarze luzów zaworowych i regulowaniu poprzez śruby i nakrętki, nie ma konieczności posiadania żadnych dodatkowych elementów wymiennych. Śruby maja tendencję do szybszej zmiany ustawień, dobrą praktyką jest więc częstsze kontrolowanie luzów niż w poprzednim rozwiązaniu.
Rozwiązania techniczne silników mogą posiadać wiele innych specyficznych metod regulacji i działania pracy zaworów – opisane powyżej należą do standardowych. Brak doświadczenia i wiedzy w temacie regulacji oznacza, że lepiej oddać motocykl do serwisu, błędy w ustawieniach mogą być poważne w skutkach.
Regulujecie zawory sami czy oddajecie do serwisu? Dlaczego? Wyraźcie swoją opinię.