Pierwszy aspektem jaki należy rozważyć jest przeznaczenie motocykla – jeśli pragniemy poszaleć na torze crossowym lub na bezdrożach, można zdecydować się na motocykl typu cross. Niejednokrotnie profesjonalne egzemplarze nie posiadają homologacji szosowej, przez co wyklucza się je z publicznego ruchu drogowego. Są to wyspecjalizowane w zmaganiu się z terenem maszyny, których jedynym celem jest przejechać w całości przez najtrudniejsze przeszkody. Motocykle te nie posiadają oświetlenia, stopek ani rozruszników, ponieważ elementy te nie są wystarczająco trwałe. Rozruch odbywa się klasycznym kopniakiem, a zamiast stopki stosuje się specjalne podstawy zwane potocznie taboretami.
Crossy napędzane są dwu lub czterotaktami, oba typy silników mają swoje wady i zalety. Dwutakty z małej pojemności generują większe moce niż ich bratnie konstrukcje, lecz jednocześnie wykazują się mniejsza trwałością. Są również mniejsze i lżejsze, a przede wszystkim łatwiejsze w remoncie, który przeprowadza się znacznie częściej niż w przypadku czterosuwów. Dla poszukiwaczy umiarkowanych wrażeń zaleca się więc wybór trwalszego silnika czterosuwowego, łatwiejszego w okiełznaniu. Przygodę z takim motocyklem najlepiej zaczynać od najmniejszych pojemności, pojemności rzędu 250 ccm lub więcej to mocne motocykle, wymagające obycia w tym sporcie.
Dla poszukiwaczy terenowych wrażeń połączonych z przyjemnością zwykłej jazdy, powstają motocykle typu enduro. Tak jak cross, posiadają wysokie zawieszenie przygotowane do pracy w terenie, ale jednocześnie są wyposażone w szersza kanapę, pełne oświetlenie i często rozrusznik. Ich przeznaczeniem jest jazda na dalekie i bliskie trasy łączone z przygodą w terenie, często tego typu motocykle są używane jako niezawodne maszyny do podróżowania po świecie, gdzie nie zawsze możliwe jest korzystanie z równych dróg gruntowych. Na rynku dostępnych jest ogrom dodatków, przystosowujących te maszyny na najtrudniejsze wyzwania, takich jak gmole, aluminiowe kufry, osłony lamp, akcesoryjne szyby. Silniki tych motocykli to najczęściej czterosuwowe single, charakteryzujące się dużym momentem obrotowym dostępnym od niskich obrotów silnika, cecha pożyteczna podczas przepraw przez trudne drogi. Pojemności to zwykle od 350 do 750 a nawet 800 ccm. Cięższe maszyny lepiej zakupić po zdobyciu praktyki z poruszania się takim typem motocykla, który z racji na swe rozmiary, nie jest najłatwiejszy w prowadzeniu.
Kupowaliście kiedyś motocykl terenowy? Na co zwracaliście przede wszystkim uwagę? Macie jakieś rady dla przyszłych nabywców?