Silniki motocyklowe należą do jednostek mocno wysilonych, obroty uzyskiwane przez nie są znacznie wyższe niż w przypadku klasycznych silników, podobnie jest również z mocą. Te cechy wymagają od oleju właściwego smarowania w ekstremalnych warunkach. Olej motocyklowy poza ochroną elementów silnika, smaruje również skrzynię biegów, do czego oleje samochodowe nie są przystosowane.
Jeśli zmieniamy olej w starym motocyklu, prawdopodobnie będziemy zmuszeni do wykorzystania oleju mineralnego. Starsze konstrukcje nie są przystosowane do pracy na oleju syntetycznym, który ma tendencje do rozpuszczania powstałych nagarów. Jego właściwości przyczyniają się niestety także do powstawiania wycieków oleju spod uszczelek. Nowsze konstrukcje lepiej smarować olejem syntetycznym, którego właściwości są bardziej odpowiednie szczególnie dla silników wysokoobrotowych – olej ten łatwiej i równomierniej smaruje elementy ruchome, a także lepiej znosi pracę w ekstremalnych temperaturach.
Kolejnym kryterium wybory silnika jest typ silnika. Oleje motocyklowe posiadają oznaczenia, dla jakich silników są dedykowane – 2 lub 4-suwowych. Oznaczenie to przedstawiane jest w formie 2T lub 4T. Jest to cecha bardzo istotna, albowiem w silnikach dwusuwowych silnik smarowany jest wraz z mieszanką paliwową, zwykły olej 4T nie jest przystosowany do pracy w takich warunkach.
Oleje oznaczane są także pod względem klasy lepkości, która determinuje warunki pracy silnika pod kątem optymalnej temperatury, poniżej klasy lepkości i przypisane do nich temperatury:
– 0W : 30°C do – 35°C,
– 5W : 25 do – 30°C,
– 10W : 20 do – 25°C,
– 15W : 15°C do – 20°C,
– 20W : 10°C do – 15°C,
– 25W : od -10°C do 0°C.
Uwaga!
Najczęstszym typem oleju stosowanym w motocyklach jest 10W-40, dodatkowe oznaczenie oznacza klasę jakościową oleju, wartość 40 jest najczęściej stosowaną. Jeśli producent wyraźnie nie zaleca innej, będzie z pewnością wystarczająca. Jeśli nie jest się pewnym, jaki olej zastosował poprzedni właściciel, zdecydujmy się na olej półsyntetyczny, który powinien sprawować się dobrze w silnikach nowszej, jak i starszej generacji, wyjątkiem są silniki kilkunastoletnie, gdzie olej mineralny jest właściwym rozwiązaniem.
Jakich olei używacie do swoich motocyklów?