1. Stan akumulatora. Bez prądu żaden pojazd nie jest w stanie kontynuować dalszej jazdy, dlatego jeśli wcześniej nie sprawdzaliśmy stanu akumulatora, dzień przed wyjazdem należy sprawdzić jego stan. Jeśli nie posiadamy umiejętności lub miernika prądu, wystarczy przekręcić kluczyk w stacyjce i sprawdzić czy motocykl zapala bezproblemowo oraz czy nie gaśnie po zapaleniu długich świateł i włączeniu wszystkich możliwych odbiorników prądu. Wszelkie targania silnika i mocne przygaszanie świateł powinny być sygnałem ostrzegawczym, że akumulator nie jest w 100% sprawny. Czasem wystarczy go podładować prostownikiem, ale starsze bezpieczniej będzie wymienić na nowy. Dla posiadaczy miernika sprawa jest prostsza, dobry akumulator powinien wskazywać napięcie min 13V. Niższe oznacza że akumulator jest rozładowany, a jeśli po włączeniu świateł spada poniżej 10V, akumulator nie nadaje się do dalszej jazdy.
2. Działanie świateł. Przed jazdą warto skontrolować działanie wszystkich świateł, także żarówek kierunkowskazów. Wymiana na drodze może okazać się kłopotliwa, a do tego w przypadku kontroli policji, pojazd bez wymaganego oświetlenia może zostać wycofany z ruchu do czasu usunięcia usterki.
3. Stan oleju silnikowego. Jest to częste zaniedbanie po stronie kierowców, a zbyt niski stan oleju może okazać się kosztowny w skutkach. Należy pamiętać, aby motocykl ustawić prosto, na równej nawierzchni i sprawdzić stan oleju przy pomocy bagnetu lub okienka kontrolnego wbudowanego w obudowę silnika. Jeśli stan jest nawet blisko minimum, zaleca się uzupełnienie oleju.
4. Poziom płynu hamulcowego. Chociaż wycieku zdarzają się rzadko, taka awaria wcześnie wykryta to klucz do bezpiecznego powrotu z wyprawy. Niski stan płynu bezwzględnie oznacza przegląd układu hamulcowego i po usunięciu usterki szybkie napełnienie stanu płynu i odpowietrzenie hamulców.
5. Stan klocków i tarcz hamulcowych. Jest to zawsze istotna czynność, szczególnie ważna jeśli wyprawa obejmuje jazdę po górskich szlakach, gdzie hamulce potrafią się szybko wytrzeć. Ponieważ nie zawsze można szybko wyciągnąć klocki do zmierzenia ich grubości, należy przyjąć zasadę, że cieńsze niż połowa oryginalnego wymiaru wymagają już uwagi (zwykle jest to ok. 5-7 mm). Tarcze hamulcowe nie powinny być cieńsze niż 4 mm, ich zużycie często można sprawdzić badając tzw. rant, czyli widoczny ślad powierzchni tarcia klocków hamulcowych, wytarty będzie mocno odznaczał się na tarczy. To również sygnał, że tarcze wymagają wymiany.
6. Luz łańcucha. Powszechnie uważa się, że dopuszczalny luz łańcucha wynosi 3-4,5 cm, sprawdzamy to naciskając na łańcuch od spodu mniej więcej w połowie między tylną a przednią zębatką. Jeśli luz jest większy, konieczne jest naciągnięcie łańcucha. Zbyt duży luz powoduje szybsze zużycie napędu.
Uwaga!
Jeśli powyższe zadania nie przyniosą złych wieści, motocykl warto zbadać pod kątem ewentualnych wycieków, skontrolować stan ogumienia (bieżnik min. 2 mm) i przeczyścić filtr powietrza. Po tych czynnościach motocykl jest gotowy na wycieczkę.
Dodalibyście coś od siebie? Skrupulatnie sprawdzacie swoje motocykle przed wyjazdem w trasę? Dajcie znać.